!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

andym
4

  • Type Alfa: Tonale Veloce PHEV
  • *
    - Startende Alfist
Oliedruk laag melding
« Gepost op: 22 november 2021, 14:35:33 »
Hi,

Ik ben sinds enkele weken eigenaar van een Stelvio diesel met 150pk. Sinds enkele dagen krijg ik zo nu en dan de melding dat de oliedruk laag is.
Door de vorige eigenaar werd reeds de oliedrukregelaar vervangen dus die mogen we al buiten beschouwing laten. Ik heb reeds preventief een nieuwe sensor besteld die we asap gaan plaatsen.

Zet ik bij die melding de motor uit en start ik opnieuw is de melding verdwenen.

Zijn er echter nog zaken die moeten worden nagekeken ?

Verder merk ik ook op dat bij koude motor en bij lage toeren de motor een wat ratelend geluid maakt. Hoorbaar binnenin. Is dit eigen aan deze motoren ?

Achterruitverwarming en start/stop doen het ook niet. Ik vermoed de batterij ? Auto heeft 170.000km
*

dburger
129

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Oliedruk laag melding
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2021, 08:48:54 »
In het voorjaar heb ik mijn Giulia aangeschaft en Start/stop werkte niet totdat het ineens wat kouder werd....ging start/stop in eens werken....dus ja, dat is waarschijnlijk een accu issue. Ik zou overwegen de accu te vervangen, omdat tegenwoordig veel storingen veroorzaakt kunnen worden door een slechte accu.
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Oliedruk laag melding
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2022, 09:09:50 »
Dit is een bekend probleem bij de Giulia/ Stelvio diesels, toevallig heb ik er nu ook eentje staan met een dergelijk storing.
Wel zou ik de melding in eerste instantie serieus nemen, dus controleer altijd eerst het oliepeil. Gelukkig zijn de diesels nog gezegend met een goede oude peilstok en die liegt niet.
Klopt de olieviscositeit (0W20 C2 of 0W30 C2 voor getuned/veloce), is het oliefilter tijdig vervangen? 
Ook kun je wat olie aftappen en controleren op metaalvijlsels. Er zijn problemen bekend van de pomp, maar in dat geval krijg je meestal foutmeldingen, omdat de omschakeling van lage naar hoge druk dan niet goed werkt (blijft in een stand vast staan).
Voor de automaat versies is het een software probleem waarvoor een update beschikbaar is. Maar het is ook bekend dat de oliedrukschakelaar slechte contacten kan hebben waardoor de melding onterecht verschijnt.
Giulia Super JTD AT8
*

HeMaN
141

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Oliedruk laag melding
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2022, 21:30:44 »
waarschijnlijk een stomme vraag maar zag het niet zo snel onder de motorkap en kan het online nergens vinden;
- waar zit de fysieke oliepeilstok voor de 2.2 diesels?
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Oliedruk laag melding
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2022, 21:38:44 »
waarschijnlijk een stomme vraag maar zag het niet zo snel onder de motorkap en kan het online nergens vinden;
- waar zit de fysieke oliepeilstok voor de 2.2 diesels?

Rechts, schuin onder de turbo en naast de katalysator/dpf.
Giulia Super JTD AT8