!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Gerben84
20

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
rechter raam en spiegel afstelling doet het niet.
« Gepost op: 1 oktober 2022, 13:18:24 »
goede middag,

ik heb mijn Giulia niet zo lang, tijdens de laatste check kwamen ze er achter dat de rechter spiegel niet af te stellen is en deze klapt ook niet naar binnen als je hem op slot doet en het raam gaat ook niet naar beneden (en dus ook  niet naar boven)
kan gebeuren en daar gingen ze nog even naar kijken. hebben ze eerst de raam motor besteld maar dat was natuurlijk niet de oplossing, ik had toen de auto nodig dus ik kreeg hem mee met de mededeling dat ze het raam schakelaartje moesten vervangen omdat deze kaport was, naja oke top.
ben ik laatst terug geweest zodat ze het konden vervangen en dan zou alles weer werken, je raad het al, datw as natuurlijk ook niet op oplossing.
nu willen ze de auto even en paar dagen hebben om een goede diagnose te doen.
Ik ben zelf ook automonteur dus dacht ik ga even zelf kijken, zat het deurpaneel niet goed vast, aantal van die clipjes gebroken, ook was het raam schakelaartje het palletje waarme deze vast zit gebroken en het reflectortje aan de achterkant van de deur was gebroken....
als dit soort mensen aan mijn auto werken dan word ik daar niet zo vrolijk van.

maar mijn vraag aan jullie: is diot een bekend probleem? ik denk zelf dat er iets zit in de bedrading of module (bij voeten bijrijder)
de bedrading heb ik net bekeken en door gemeten van de deur, deze is goed, de stekker die van de deur naar het chassis gaat lijkt ook in goede staat zonder lekkage ofzo.
de zekering is ook goed, de raam motor krijgt wel netjes stroom.
dus in de aan sturing gaat het ergens fout.
even en rijtje wat er wel en niet doet:
-het raam gaat niet open of dicht
-de spiegel kan je niet verstellen
-de spiegel klapt niet dicht (linker nu wel)
+de spiegel verwarming en dimmen doet het wel
+alle lampjes doen het, onderin/raamschakelaar/op slot en open knopje
+de deur gaat op slot en open
+de auto weet of de deur open of dicht staat

ik hoop dat iemand me een richring kan geven, zou het de module kunnen zijn?
ook wil ik liever niet meer dat hun aan de auto gaan werken aangezien ze allen maar kunnen slopen...
het liefst wil ik dat de auto naar de dealer gaat en daar ga ik maandag nog weer even over bellen.

fijne dag allen en alvast bedankt!
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: rechter raam en spiegel afstelling doet het niet.
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2022, 13:37:26 »
Bij de 147 was het zo dat aan de bestuurders zijde de control unit (die deel uitmaakte van de schakelaars), tevens de besturing voor de (beide) spiegels en de ramen aan de passagierszijde verzorgde.
Denk dat het bij de giulia niet anders is, en dat je het dus in de control unit bestuurderszijde moet zoeken

Neem niet aan dat het eenvoudig een zekering is ?  ;)

Indien je in het bezit bent van MES kan je een aantal zaken testen ......
je kunt dan bijv raam bedienen buiten schakelaars om enz., en kijken of er fouten gemeld zijn

zie ook:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: rechter raam en spiegel afstelling doet het niet.
« Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2022, 13:56:49 »
Voor alle zekerheid, de ramen hebben inderdaad eigen zekeringen, zie

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Gerben84
20

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: rechter raam en spiegel afstelling doet het niet.
« Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2022, 14:31:39 »
Dankje!
F34 heb ik gechecked, die is goed. Voor de zekerheid met F33 gewisseld. En alle andere zekeringen ook even door gemeten. Alles is goed.
Al die connectoren voor die body controller bekeken (pull push pull)en extra aangedrukt. Alles lijkt goed.

Ik denk dat dit de module is om de ramen te regelen en alles. Kan de bestuurderskant ook nog wel bekijken waar verwacht niet direct daar iets aan te treffen.

Kan ook niet echt het technisch schema vinden. Heeft iemand die? Dat zou wel helpen.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: rechter raam en spiegel afstelling doet het niet.
« Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2022, 14:46:31 »
Citaat van: Gerben84 op  1 oktober 2022, 14:31:39
Citaat van: Gerben84 op  1 oktober 2022, 14:31:39
Dankje!
......
Kan ook niet echt het technisch schema vinden. Heeft iemand die? Dat zou wel helpen.

zie pdf in mijn oorspronkelijke antwoord ;), die geeft in elk geval de connectoren, verbindingen  etc
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Gerben84
20

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: rechter raam en spiegel afstelling doet het niet.
« Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2022, 16:28:21 »
Citaat van: jwq op  1 oktober 2022, 14:46:31
Citaat van: jwq op  1 oktober 2022, 14:46:31
Citaat van: Gerben84 op  1 oktober 2022, 14:31:39
Citaat van: Gerben84 op  1 oktober 2022, 14:31:39
Dankje!
......
Kan ook niet echt het technisch schema vinden. Heeft iemand die? Dat zou wel helpen.

zie pdf in mijn oorspronkelijke antwoord ;), die geeft in elk geval de connectoren, verbindingen  etc

klopt ja, is er ook ergens of je weet het hele technische schema van de hele auto?
van de 156 en 159 heb ik wel bijna alles maar voor de moet ik weer even alles opnieuw opzoeken.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: rechter raam en spiegel afstelling doet het niet.
« Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2022, 17:19:58 »
Citaat van: Gerben84 op  1 oktober 2022, 16:28:21
Citaat van: Gerben84 op  1 oktober 2022, 16:28:21
.......
klopt ja, is er ook ergens of je weet het hele technische schema van de hele auto?
van de 156 en 159 heb ik wel bijna alles maar voor de moet ik weer even alles opnieuw opzoeken.

Nope, alleen in de vorm van de elearn cd, waarbij alles in delen is opgeknipt
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA