!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Marcel1979
591

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren
« Gepost op: 16 januari 2024, 15:42:05 »
Goedemiddag allen,

Ik heb nu iets raars. Als ik de richtingaanwijzer naar links bedien, knippert het dashboard pijltje normale snelheid. Als ik het naar rechts bedien, knippert het dashboard pijltje 2x zo snel. In het display verschijnt dan ook de melding "Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren". Bij het bedienen van de alarmknop, knipperen beide pijltjes 2x zo snel. Als ik dan om de auto heen loop, knipperen alle 6 de knipperlichten (2 voor, 2 spiegels, 2 achter) allemaal met normale snelheid.

Ik heb een topic gevonden met een soortgelijk geval en daar was de bedrading van de trekhaak de oorzaak. Ik heb geen trekhaak.

Wat zie ik over het hoofd?

Youtube linkje ter verduidelijking. Ik heb enkel de alarmlichten bediend en de auto gestart.


https://youtu.be/NZF1IM8T-MQ
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Bottas
849

  • *****
    - Super Alfist
Re: Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2024, 19:24:03 »
Misschien de desbetreffende zekering even controleren?
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2024, 19:59:56 »
Wat zie ik over het hoofd?
Je beschrijft dat er een foutmelding komt als je richting aan geeft naar rechts
Vervolgens beschrijf je wat je buiten de auto ziet als je de alarmlichten aan zet.

Maar wat mist in het verhaal: Wat zie je buiten de auto als je richting aan geeft naar rechts en de foutmelding zich voordoet?
Dat lijkt me van belang in dit geval. En het kan een eerste indicatie geven of de oorzaak gezocht moet worden "dicht bij de verlichting" of "dichtbij de bedieningshendel".

Edit: Ik zie nu in het filmpje dat je de foutmelding ook krijgt als je de alarmlichten aanzet. Dat had ik uit je beschrijving niet opgemaakt.
*

Marcel1979
591

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2024, 20:05:25 »
Sorry, dat was inderdaad niet geheel duidelijk.

Als ik de hendel naar links, rechts of alarmlichten aanzet, knipperen de lichten normaal. Alleen binnenin de auto heb ik snelknipperende pijltjes als ik rechts en alarmknop bedien.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2024, 20:25:16 »
Ik ken dit fenomeen zelf alleen van een soortgelijke foutmelding over de kentekenplaat verlichting bij een 147, lang geleden. Die verlichting brandde dan gewoon bij controle... Meestal verdween de foutmelding dan na een tikje tegen het houdertje waar de verlichting in zat, of anders na enige tijd vanzelf. Dus waarschijnlijk was dat iets van een slecht contact, ook omdat het zich vooral bij vochtige omstandigheden voordeed.

Wellicht is het bij jou ook zoiets. Ik zou het even een aantal startcycli aankijken. Soms blijven incidentele foutmeldingen een bepaalde tijd en/of aantal startcycli terug komen, terwijl het probleem zich niet meer daadwerkelijk voordoet. Bij MM fouten kan je in dat geval bij Stelvio/Giulia het verdwijnen van de melding forceren door meerdere keren (10 of 20 keer?) het contact aan/uit te zetten. (De actie waarbij je de pijlen van de snelheid en toeren heen en weer ziet gaan.) Misschien geldt dat ook voor jouw melding.
 
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2024, 21:54:43 »
Alle andere verlichting werkt wel goed? Bij een auto zonder led zou ik denken aan slechte massa ergens bij een van de knipperlichten.

Geeft MES niet meer info?
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Marcel1979
591

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2024, 21:57:07 »
Ik ga morgenochtend inderdaad even de laptop aansluiten. Viel me trouwens wel op dat het knipperlicht in de passagiersspiegel, minder fel knipperde.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2024, 22:04:11 »
Ik ga morgenochtend inderdaad even de laptop aansluiten. Viel me trouwens wel op dat het knipperlicht in de passagiersspiegel zit, minder fel knipperde.

Je zou de spiegelkap eraf kunnen halen en de aansluiting checken al is dat wel link met dit koude weer. Breekt er snel iets af. Haarfohn erop zetten.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Marcel1979
591

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Richtingaanwijzer rechts zijkant controleren
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2024, 00:05:13 »
Schiet mij maar lek.

Ik rij net van m'n werk naar huis toe en alles werkt weer naar behoren. Morgen toch voor de zekerheid even de laptop aansluiten
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV