!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ron
149

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Gepost op: 2 maart 2024, 11:54:48 »
De Giulia staat op de nominatie om in de zomer wat aanpassingen te ondergaan om hem helemaal naar mijn zin te maken. Één van de dingen die ik wil aanpassen is de accu. De auto staat altijd in de garage en aan de CTEK druppelaar. Afgelopen week 4 dagen zonder druppelaar en meteen allemaal foutmeldingen na koude start. Daar wil ik wat aan doen, een H8 AGM 95Ah 800A accu met de software instelling van een 2020+ model Giulia. Wellicht snap ik het niet goed, maar zoals ik het begrijp in mijn 2018 Giulia met een 80ah accu geleverd, alleen als je bij de koop een winter pakket hebt aangevinkt zat er een 95ah accu in omdat je met de winter opties meer stroom gebruikt.

De combinatie van de 95ah AGM accu met een AGM laadcyclus van de 2020+ software zou een verbetering moeten zijn ten opzichte van de 2018/80ah standaard accu. Iemand dit al eens uitgeprobeerd met MES ?

Gr Ron
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2024, 12:35:34 »
Misschien zie ik het niet goed, maar ik vind het opvallend dat je dus een auto met de standaard accu , blijkbaar dus niet 4 dagen ongebruikt kan laten staan.
Er zijn toch miljoenen auto's die weleens 4 dagen of langer stilstaan?
Of maak ik een denkfout?
*

Ron
149

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2024, 13:59:08 »
Volgens mij maak je geen denkfout. De Giulia is uit 2018 en uit de garantie. Dus wil ik het nu zelf goed en blijvend oplossen.

Gr Ron
*

Bottas
842

  • *****
    - Super Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2024, 14:49:48 »
Dat je het goed wil oplossen, dat begrijp ik.
Maar mijn verbazing ging over dat men een auto blijkbaar niet 4 dagen stil kan laten staan zonder storingen.
*

AdT
90

  • Type Alfa: Stelvio grigio vesuvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2024, 15:02:53 »
Er zijn 2 oorzaken die ik ken waardoor je accu leeg loopt. Bij mijn Stelvio was het de knop waarmee je je scherm aan zet. Als je die indrukt, dan blijft hij vaak een beetje hangen en trekt dan je accu leeg. Ook de kleine knopjes op je deurgrepen doen dit weleens. Tegenwoordig trek ik de knop van mijn scherm bewust omhoog nadat ik hem heb ingedrukt. De wagen afsluiten doe ik tegenwoordig met de afstandsbediening. Sindsdien geen problemen meer gehad.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2024, 15:38:50 »
de auto wordt inderdaad standaard in NL met een 80 Ah EFB accu geleverd. (NAFTA 95 Ah EFB)
De meeste mensen gaan bij vervanging over op AGM (80 of 95 Ah), omdat dit type accu beter geschikt is voor een auto als giulia/stelvio die ruim bedeeld is kwa stroomverbruikers. AGM is hiervoor beter geschikt. Je kan EFB zonder meer verwisselen voor AGM, daarvoor hoef je niets te veranderen.

Winterpakket ex fabriek is inderdaad 95 Ah accu, maar wel nog steeds EFB. Wel heeft het winterpakket standaard ook een wat sterkere dynamo. (180 A  ipv 150 A )

zie ook
https://batteryworld.varta-automotive.com/en-gb/efb-or-agm-which-battery-do-i-need

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Ron
149

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2024, 19:07:57 »
Dank voor je heldere uitleg. Als ik het goed begrijp zou er na 2020+ een mogelijkheid moeten zijn om de optie voor de laadcyclus voor een AGM accu aan te vinken. Die is anders dan de laadcyclus voor een EFB accu. Ik heb mijn accu nog niet getest, maar als dit de originele is zal na 6 jaar het beste er ook af zijn.

Gr Ron
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2024, 19:50:40 »
Citaat van: Ron op  2 maart 2024, 19:07:57
Citaat van: Ron op  2 maart 2024, 19:07:57
Dank voor je heldere uitleg. Als ik het goed begrijp zou er na 2020+ een mogelijkheid moeten zijn om de optie voor de laadcyclus voor een AGM accu aan te vinken. Die is anders dan de laadcyclus voor een EFB accu. Ik heb mijn accu nog niet getest, maar als dit de originele is zal na 6 jaar het beste er ook af zijn.

Je hoeft voor laadcyclus niets te veranderen wanneer je overgaat van EFB naar AGM .....
De IBS stelt zich automatisch in op de gebruikte accu middels automatische calibratie cyclus.

Waren laatste tijd op amerikaanse forum wat verhalen dat je een bitje aan moest passen voor AGM, dit is echter nog door niemand bevestigd/aangetoond.
Iedereen wisselt zonder enig probleem EFB voor AGM, zoals je ook kunt lezen op de Varta site :

If the vehicle is originally supplied with an EFB battery, an EFB battery can also be used as a replacement. If the car owner requires even greater performance or have a very demanding driving profile with a lot of urban traffic, a powerful AGM battery can be selected.

An AGM battery is the ideal energy storage unit
  • for vehicles with automatic start-stop systems and recovery of braking energy (recuperation)
  • For cars with premium equipment and sophisticated accessories.


Volgens mij levert bijv ANWB alleen nog maar AGM accu's ter vervanging van defecte accu's
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2024, 20:08:27 »
Ik heb een Stelvio 2.0 uit 2019. De techniek is vlgns mij hetzelfde.
In de basis vind ik S/S geen fijn systeem. Maar als het dan vervolgens niet werkt ga je toch op onderzoek. Je leest best veel accu gedoe. Wil niet stil komen te staan. Heb geen storingsmelding. De originele zat er nog in.
Heb de laadspanning gemeten en stress test gedaan. Laadspanning oké. Stress Test (belasting test)  was niet meer als nieuw. Maar ook niet heel slecht.
Toch besloten een nieuwe er in te zetten. Heb gekozen voor een AGM 95 AH. Vanmiddag geplaatst. 15 min gereden maar S /  S werkt nog steeds niet…

Dus onverklaarbaar

John
*

Ron
149

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2024, 21:09:54 »
Heb je hem zelf geplaatst ?

Gr Ron
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2024, 21:31:48 »
Heb hem zelf geplaatst. Is zeer goed te doen. Heb de accu bij accudienst besteld. www.accudienst.nl. Komen hem netjes voor de deur afleveren.

Let wel goed op.
Een accu produceert altijd wat damp door het chemische proces in de accu. Op de accu links klik je daarom het slangetje aan om deze damp af te voeren. Dit moet aangesloten zijn omdat de accu achterin staat in de auto. Aan de andere zijde van de accu zit ook een damp afvoergaatje. Bij de pluspool. Dit gaatje moet afgeblind worden. Je haalt uit de oude accu dit plugje en zet je over. Dit moet je even wtn. De rest is makkelijk.

John
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2024, 08:43:40 »
............ Vanmiddag geplaatst. 15 min gereden maar S /  S werkt nog steeds niet…

Dus onverklaarbaar

John

Duurt zowiezo even voor de IBS opnieuw gecalibreerd is na een wissel. Gedurende die tijd werkt auto start/stp[ niet.....

When the IBS is powered up for the first time or is powered after a power disconnection, it enters a
“recalibration” phase, where the IBS must recognize the type of battery and its characteristics and state. In
this phase the tolerances on the state functions (SOC, SOF) are greater than in normal working condition.
When IBS is disconnected from the battery, the device loses its stored memory. When power is restored,
the IBS starts a relearn process. Until the relearn process is complete, accurate battery state information is
unavailable to other vehicle systems. The IBS relearn process requires one start and at least 4 hours of
quiescent time (vehicle off, electrical system asleep).
Remember, the relearn process is restarted every
time power is reconnected to the IBS. This has a major effect on the stop/start feature.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2024, 14:03:34 »
Bedankt voor je informatie!

Dat verklaart het één en ander. Tegenwoordig hogere wiskunde een accu laden......:-)

Moet dan vanzelf goedkomen.


John
*

John Stelvio
26

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vervangen accu en instel mogelijkheden MES
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2024, 18:02:47 »
@ jwq
Klopt precies zoals je verwoord hebt.
Systeem heeft zich ingeleerd. Start / stop is weer actief.

In ieder geval nu de wetenschap dat de oude accu toch minder werd en nu weer oke is na vervanging. Nu AGM accu. Ben benieuwd.

John