!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
*

Tinus89
32

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • *
    - Startende Alfist
Wringende voorbanden bij maximale stuuruitslag
« Gepost op: 6 juni 2023, 17:07:16 »
Hoi allen,


Sinds ruim 2 weken ben ik gelukkig eigenaar van een Giulia 2.0T Super uit 10-2017.
Het valt mij op dat al ik manouvreer met (bijna) maximale stuuruitslag, de voorbanden erg veel "wringen" over het wegdek. Op klinkers bij achteruit rijden is er ook wel eens een knallend geluid hoorbaar geweest, waarbij het lijkt alsof 1 band in stapjes opzij springt.

De Giulia staat op 17" 225/45R17 met A-merk banden zonder zichtbare cupping. Bij gewoon rijden op snelheid is er niks aan de hand. Bandenspanning ongeveer volgens het boekje.

Komt dit bekend voor?
*

brinkerik
1.838

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Wringende voorbanden bij maximale stuuruitslag
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2023, 17:10:55 »
Yes
Product eigenschap.  Zoek maar eens op Ackerman
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Tinus89
32

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • *
    - Startende Alfist
Re: Wringende voorbanden bij maximale stuuruitslag
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2023, 17:14:45 »
Ik weet dat beide wielen normaal gesproken een verschillende stuurhoek krijgen, maar zo sterk als bij de Giulia heb ik dat niet eerder ervaren bij voorgaande auto's (Volvo V40, BMW 1 serie, Seat Leon). Of heeft de Giulia dit meer voor de goede stuureigenschappen?
*

axxel
48

  • Type Alfa: 4c
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Wringende voorbanden bij maximale stuuruitslag
« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2023, 17:20:50 »
Ligt ook aan het merk/type banden.

Pirelli winterbanden geen last van.
Pirelli P zero Corsa wel   en nu heb ik continental sportcontact 7 geen last.
Alex

         2017  4C  CPZ  edition   Zwart
Sold 2016 Giulia Quadrifoglio montecarlo blue
*

DanaBanana
784

  • *****
    - Super Alfist
Re: Wringende voorbanden bij maximale stuuruitslag
« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2023, 19:15:16 »
Citaat van: Tinus89 op  6 juni 2023, 17:14:45
Citaat van: Tinus89 op  6 juni 2023, 17:14:45
Ik weet dat beide wielen normaal gesproken een verschillende stuurhoek krijgen, maar zo sterk als bij de Giulia heb ik dat niet eerder ervaren bij voorgaande auto's (Volvo V40, BMW 1 serie, Seat Leon). Of heeft de Giulia dit meer voor de goede stuureigenschappen?

Beide wielen krijgen normaal gesproken juist een verschillende stuurhoek om dit wringen tegen te gaan. Bij Giulia en (en Stelvio en zélfs de Giulietta) krijgen de wielen juist een minder verschillende stuurhoek om de stuureigenschappen te verbeteren. Maar daar krijg je dan wel het wringen voor terug... Het is inderdaad tamelijk uitzonderlijk dat Alfa dit in deze mate heeft doorgevoerd voor relatief doorsnee auto's.

Hoe stijver de band is, hoe meer je het zal merken. De band moet dan 'sprongetjes' maken i.p.v. dat ie het wringen kan opvangen door te vervormen. Dat betekent dat zaken als de soort band, de bandenmaat, de bandenspanning, de temperatuur, etc. invloed kunnen hebben op hoe erg het zich voordoet.
*

martin10500
24

  • Type Alfa: Stelvio montecarlo blue
  • *
    - Startende Alfist
Re: Wringende voorbanden bij maximale stuuruitslag
« Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2023, 23:45:25 »
Ik ervaar het zelfde met de zomerbanden bij koud weer ,  wanneer het warm is dan geen last van.
Met de winterbanden heb ik er ook geen last van .
Alfa 75, 155, 166, Brera tbi, Stelvio
*

Tinus89
32

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • *
    - Startende Alfist
Re: Wringende voorbanden bij maximale stuuruitslag
« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2023, 14:17:23 »
Duidelijk, bedankt voor alle reacties!
Gemarkeerd als beste antwoord door Tinus89 Gepost op 7 juni 2023, 14:59:11
*

jwq
2.621

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Wringende voorbanden bij maximale stuuruitslag
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2023, 14:25:13 »
Alfa heeft er zelfs een "service bulletin" aan gewijd :
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA