!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Black156
14

  • Type Alfa: 156 ti Sportwagon
  • *
    - Startende Alfist
Homokineet bakzijde?
« Gepost op: 20 september 2023, 11:26:20 »
Beste allen,

Ik ben eigenaar van een 156 2.0 JTS (2004 TI sw)
Ik heb last van een trilling in de auto die vooral rond de 80km/h voelbaar wordt. Het gekke is dus dat dit soms echt tot heftig getril leidt. Vooral als ik door een trajectcontrole 80km/h rijd hobbelt de Alfa vrij erg. Met name aan de voorkant en in het stuur te merken, maar eigenlijk ook in de billen en benen.
Andere dagen is er bij 80 weer BIJNA niks te voelen.
Ik vermoedde als eerst de stuurkogel, stuurstang en stabilisatorstang, vooral omdat het soms erger is en soms iets minder.
Stuurkogel linksvoor had inderdaad speling en stabilisatorstang was verrot. Mooi!
Niet dus, auto blijft trillen..

Vervolgens stap 2: ik weet dat homokineten in een vergevorderd slijtage stadium kunnen trillen / schokken. Ik hoorde ook flink wat getik bij het naar links optrekken. De rechter homokineet wielzijde was inderdaad kapot aan de binnenkant. Mooi!
Niet dus, het getril is er nog!
Ik vermoed nu dus de homokineet bakzijde.
Waarom? - bij het vertrekken vanuit stilstand, alleen met het stuur recht of naar links toe, hoor ik een “klak” diep onder de pook vandaan. Ergens bij mijn voeten of die van de passagier. Het internet zegt dat geklik of gebonk bij rechtdoor rijden vaak wijst op de homokineet bakzijde en dat trillen / hobbelen op de snelweg een deel hiervan is.

Mijn monteur zegt echter: homokineet bakzijde gaat in normale omstandigheden nooit kapot, en de trilling die je bij 80 voet is typisch voor balanceren.
Ik vroeg hem om toch even te kijken aangezien ik het klikgeluid niet vertouw, en het toch echt meer hobbelen dan trillen is.
Monteur zegt op zijn beurt weer dat bij de laatste klus de hoezen van de homokineten bakzijde nog perfect en schoon waren, maar dat er niet op speling is gecheckt.
Ik wil nu zelf gaan controleren aangezien de monteur pas volgende week tijd heeft. Als de homokineet toch in orde blijkt te zijn ben ik benieuwd naar het balanceren van de banden. Ik heb ooit gehoord auto opkrikke en een harde draai aan het wiel geven?

Alle ervaringen / tips zijn welkom! Want honderden euro’s verder en nog steeds hobbelen op de snelweg is niet leuk.
Extra info: hobbelen / trillen gebeurt het meest voelbaar bij 80, verdwijnt in een heel minimaal getril tot ongeveer 140, en begint vanaf hogere snelheden weer wat duidelijker te hobbelen / trillen.