!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Black156
14

  • Type Alfa: 156 ti Sportwagon
  • *
    - Startende Alfist
PCV valve / carterontluchting
« Gepost op: 26 september 2023, 19:25:08 »
Beste lezers,
Ik heb met mijn 156 2.0JTS dat hij stationair onregelmatig aan het hikken is. Zodra het gaspedaal ook maar minimaal wordt ingedrukt loopt de auto helemaal zuiver.
Bij inspectie onder de motorkap met draaiende motor hoorde ik achterin het blok een sissend / knetterend geluid. Het kwam vanuit de behuizing van de carter ontluchting.
Ik heb de PCV valve losgehaald met nummer 19 sleutel, en deze samen met het zwarte dopje wat erin ligt compleet schoongemaakt met remreiniger.
Metalen ontluchting buisje was niet erg vies, het zwarte dopje erin wel.
Ik heb de spullen teruggezet maar nog steeds dezelfde problemen. Ik heb met een schroevendraaier tegen het oor kunnen constateren dat het gesis uit de vacuum slang naast de slang van de PCV valve zit. Deze slang gaat ook carter ontluchting behuizing in en de vacuumslang is aan het einde waar die de behuizing in gaat afgedekt door een grote kunststof dop die je er met  een schroevendraaier af moet pulken.  Hier zie ik echter niks. Het schroefdraad wat de behuizing in gaat lijkt schoon, en de dop aan de vacuumslang zit ook niks geks in. Waar zit het probleem dan? Ik ben een beetje radeloos geworden. Ik kan wel voor de zekerheid een nieuwe PCV bij de dealer proberen te bestellen maar er leek geen schade en het gesis / geknetter komt dus uit het dopje van de vacuumslang ernaast.
Geen idee wat ik verder nog kan controleren.
Alle advies is welkom.
*

Taeke
433

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: PCV valve / carterontluchting
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2023, 19:32:10 »
Kan zo 1,2,3 niet bedenken wat het kan zijn, heb je iets van een foto van die omgeving? Zit daar ook de vacuüm slang naar rembekrachtiger?
*

Black156
14

  • Type Alfa: 156 ti Sportwagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: PCV valve / carterontluchting
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2023, 20:13:54 »
Kan zo 1,2,3 niet bedenken wat het kan zijn, heb je iets van een foto van die omgeving? Zit daar ook de vacuüm slang naar rembekrachtiger?
Ik zal met ongeveer een uurtje een foto plaatsen.
*

Black156
14

  • Type Alfa: 156 ti Sportwagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: PCV valve / carterontluchting
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2023, 21:28:13 »
Kan zo 1,2,3 niet bedenken wat het kan zijn, heb je iets van een foto van die omgeving? Zit daar ook de vacuüm slang naar rembekrachtiger?
Heb even een filmpje gemaakt.

https://youtube.com/shorts/w8PazMt0xkU?si=gtuSFmkvOegKmeCW

Het geknetter komt dus uit de linker slang. Wanneer ik deze platdruk verandert het geluid ook. Het enige wat ik niet heb gecheckt is of er in de slang precies onder de klem een haarscheurtje zit. Zal er morgen voor de zekerheid naar kijken maar lijkt me sterk.
*

Taeke
433

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: PCV valve / carterontluchting
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2023, 21:47:09 »
Kan zo 1,2,3 niet bedenken wat het kan zijn, heb je iets van een foto van die omgeving? Zit daar ook de vacuüm slang naar rembekrachtiger?
Heb even een filmpje gemaakt.

https://youtube.com/shorts/w8PazMt0xkU?si=gtuSFmkvOegKmeCW

Het geknetter komt dus uit de linker slang. Wanneer ik deze platdruk verandert het geluid ook. Het enige wat ik niet heb gecheckt is of er in de slang precies onder de klem een haarscheurtje zit. Zal er morgen voor de zekerheid naar kijken maar lijkt me sterk.
Een scheurtje onder de klem lijkt mij een mogelijkheid
*

Black156
14

  • Type Alfa: 156 ti Sportwagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: PCV valve / carterontluchting
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2023, 21:49:15 »
Kan zo 1,2,3 niet bedenken wat het kan zijn, heb je iets van een foto van die omgeving? Zit daar ook de vacuüm slang naar rembekrachtiger?
Heb even een filmpje gemaakt.

https://youtube.com/shorts/w8PazMt0xkU?si=gtuSFmkvOegKmeCW

Het geknetter komt dus uit de linker slang. Wanneer ik deze platdruk verandert het geluid ook. Het enige wat ik niet heb gecheckt is of er in de slang precies onder de klem een haarscheurtje zit. Zal er morgen voor de zekerheid naar kijken maar lijkt me sterk.
Een scheurtje onder de klem lijkt mij een mogelijkheid
Erg bedankt voor het meedenken, ik zal morgen na werk gelijk even kijken en mijn bevindingen delen.
*

Black156
14

  • Type Alfa: 156 ti Sportwagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: PCV valve / carterontluchting
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2023, 22:04:45 »
Kan zo 1,2,3 niet bedenken wat het kan zijn, heb je iets van een foto van die omgeving? Zit daar ook de vacuüm slang naar rembekrachtiger?
Heb even een filmpje gemaakt.

https://youtube.com/shorts/w8PazMt0xkU?si=gtuSFmkvOegKmeCW

Het geknetter komt dus uit de linker slang. Wanneer ik deze platdruk verandert het geluid ook. Het enige wat ik niet heb gecheckt is of er in de slang precies onder de klem een haarscheurtje zit. Zal er morgen voor de zekerheid naar kijken maar lijkt me sterk.
Een scheurtje onder de klem lijkt mij een mogelijkheid
Ik heb vandaag de linker slang; die van het kunststof kapje op de video losgehaald. Het blijkt dat dit ook een soort PCV valve is maar dan niet metaal maar kunststof. Het is een tuitje wat in de behuizing terechtkomt.
Wanneer je de slang loshaalt blijft in de behuizing van de carter ventilatie schroefdraad over met daarin rubberen afdichtring,een langwerpig zwart kokertje (wat ik in mijn vorige post zwarte dopje noemde ) en als je deze eruithaalt blijft een ijzeren veertje over in het schroefdraad. Ik heb alles gereinigd. De kunststof kap (wat tegelijkertijd een soort PCV valve is), de zwarte koker, afdichtring en het ijzeren veertje. Ze waren wel vies, maar niet heel erg. Wat betreft de slang, ik zag enkele haarlijntjes. Deze waren niet tot de binnenkant gescheurd maar heb ze voor de zekerheid afgedekt met teflon tape.

Alles weer teruggezet en enkele minuten was de pcv niet meer hoorbaar. De auto liep stationair ook veel stabieler. Ik heb toen een lange proefrit gemaakt op de snelweg. De auto pakt een stuk zuiverder op en loopt stationair minder schokkerig. Ook maakt de uitlaat minder herrie. Het gekke is dat het knetterende geluid bij de pcv nu wel terug is. Hoe dat komt begrijp ik niet.. alles ziet er piekfijn uit en deze spullen kunnen door hun simpele design niet zomaar kapot dus andere valves zullen ook niks uitmaken vrees ik.

Wel gek dat de auto beter reageert maar dat het schokken er nog enigzins is, samen met het geluid.
Zou de luchttoevoer problematiek bij de pcv valve kunnen opleveren door bougies die aan vervanging toe zijn? Dat het mengsel / timing niet meer klopt?
*

MysteryAngel
2.695

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: PCV valve / carterontluchting
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2023, 17:58:07 »
Het zou natuurlijk ergens een gescheurde vacuum slang kunnen zijn.
Maar heb je al gecontroleerd of het pcv systeem zelf goed is?
Ik weet niet hoe het pcv systeem bij de twinspark motoren in elkaar zit.
Maar het zou misschien kunnen zijn dat het systeem ergens verstopt zit door prut,
en dan krijg je meestal overdruk.
Of het kan misschien ook zijn dat bijvoorbeeld de klep vast zit in de open positie,
waardoor je juist een te hoog vacuum krijgt.

Bij Volvo 5 cilinder motoren komt dit regelmatig voor.
En zijn er handige trucjes voor om dit te testen dmv een rubbere handschoen,
om de olie vul gat en dan starten koude start.
Als die opblaast als een ballon dan heb je overdruk en zit het pcv systeem ergens verstopt.
Vaak heb je dan ook carter dampen vanuit de olie pijl stok.
Als de handschoen lichtjes wordt aangezogen dan is het systeem in orde.
Maar ik weet niet of je dit trucje ook zou werken bij de twinspark motoren van Alfa.
Bij een te hoog vacuum is vaak een hoge fluit toon te horen bij de pijl stok.
*

Black156
14

  • Type Alfa: 156 ti Sportwagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: PCV valve / carterontluchting
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2023, 18:48:01 »
Het zou natuurlijk ergens een gescheurde vacuum slang kunnen zijn.
Maar heb je al gecontroleerd of het pcv systeem zelf goed is?
Ik weet niet hoe het pcv systeem bij de twinspark motoren in elkaar zit.
Maar het zou misschien kunnen zijn dat het systeem ergens verstopt zit door prut,
en dan krijg je meestal overdruk.
Of het kan misschien ook zijn dat bijvoorbeeld de klep vast zit in de open positie,
waardoor je juist een te hoog vacuum krijgt.

Bij Volvo 5 cilinder motoren komt dit regelmatig voor.
En zijn er handige trucjes voor om dit te testen dmv een rubbere handschoen,
om de olie vul gat en dan de auto starten koude start.
Als die opblaast als een ballon heb je overdruk en zit het pcv systeem verstopt.
Vaak krijg je dan ook carter dampen vanuit de olie pijl stok.
Wordt die lichtjes aangezogen dan is het systeem in orde.
Bij een te hoog vacuum is meestal een hoge fluit toon te horen bij de pijl stok.
Maar geen idee of dat je dit trucje ook bij de twinspark motoren kunt toepassen.
Hoi. Dat van die 5cil volvo’s klinkt bekend. Had het met mijn v70 I 170pk. Vacuumslangen konden problemen veroorzaken.
Mijn motor is trouwens geen TS maar een jts.
Alle vacuumslangen lijken perfect in orde. Ook niet vies. PCV valves zijn schoongemaakt en hebben geen beschadigingen. Alleen carter ventilatie behuizing van binnen niet gecontroleerd aangezien het vgm gesloten systeem is. Maar die test met de plastic handschoen zal ik eens proberen.
*

MysteryAngel
2.695

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: PCV valve / carterontluchting
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2023, 19:03:07 »

Hoi. Dat van die 5cil volvo’s klinkt bekend. Had het met mijn v70 I 170pk. Vacuumslangen konden problemen veroorzaken.
Mijn motor is trouwens geen TS maar een jts.
Alle vacuumslangen lijken perfect in orde. Ook niet vies. PCV valves zijn schoongemaakt en hebben geen beschadigingen. Alleen carter ventilatie behuizing van binnen niet gecontroleerd aangezien het vgm gesloten systeem is. Maar die test met de plastic handschoen zal ik eens proberen.

Jup bij de Volvo motoren zit het probleem vaak in de pcv box,
die onder tegen de motor aan geschroefd zit.
Het is inderdaad een gesloten box waar je weinig aan kunt zien.
Bij een te hoog vacuum is vaak een membraam in de box gescheurd,
of de klep vast in de open stand.
En bij overdruk zit die box meestal verstopt.
Maar goed hoe dit bij de JTS motoren precies werkt weet ik niet.