!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

DeHeerDeWit
26

  • Type Alfa: 159 2.0 jdtm SW Ti
  • *
    - Startende Alfist
159 2 din radio vervangen
« Gepost op: 15 februari 2023, 10:31:43 »
Dag allen,

Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een 159 2.0 jdtm Ti SW uit 2012 en ik vraag mij af wat ik nodig heb voor het vervangen van de originele radio/nav unit (huidig is 2 din met fabrieks nav). Daarom de volgende vragen:
- Hebben mensen suggesties voor 2 din units?
- Welke kabels heb ik nodig om mijn stuurbediening te kunnen blijven gebruiken?

Ik verneem het graag :)



*

wardog
82

  • Type Alfa: 159 1750TBI Ti
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2023, 13:43:33 »
Hoi,

Ik zou even zoeken op het forum want hier zijn legio topics over.
Zelf heb ik hem vervangen door een android radio van eunavi via aliexpress.
Maar ik kan het niet aanbevelen want ik heb niks anders als gedoe met het ding en probeer dan maar eens support te krijgen of garantie te claimen.
Deze was wel geschikt voor stuurwiel bediening en deze werkt ook (half ). heb je er 1 zonder stuurwielbedienings optie dan heb je een can-bus adapter nodig.
Ook wel belangrijk is of je blue and me module daar zit want niet alle systemen zullen dan passen.
In onderstaand topic staat mijn ervaring beschreven.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/159-brera-spider/radio-en-navigatie/


Vorige liefdes:
33 1.5 Ti bj86, 33 1.7 QV bj89, 33 1.7IE sw, 33 1.7 QV 16v, 75 2.0ts, 75 3.0,
155 1.8 ts, 155 1.8 turbo wide body, 156 1.8ts sw (2x)
156 1.9 jtd sw
*

DeHeerDeWit
26

  • Type Alfa: 159 2.0 jdtm SW Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2023, 08:35:20 »
Bedankt voor je reactie :)

Dit forum is helaas niet zo goed doorzoekbaar, dus had de zoektocht al redelijk snel opgegeven, maar ik kon mij ook niet voorstellen dat ik de enige was die deze aanpassing uit wil voeren.
*

Dutchdriftking
432

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • ****
    - Senior Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2023, 08:48:52 »
Het probleem is een beetje dat er zeer veel aftermarket Android radio's via Ali aangeboden worden, er zit nogal verschil in kwaliteit. Bij mij zit er momenteel eentje in van de vorige eigenaar. Ik erger mij bij deze vooral aan de slechte pasvorm. Hij is traag en werkt beroerd op de wifi (hotspot telefoon of wifi  thuis op de oprit) De FM radio is ruk en de DAB+ is ook niet fantastisch. Stuurwielbediening, achteruitrij camera, en bluetooth werkt wel super.

Ik wil wel weer een nieuwe Ali Express radio. Dit daar wanneer je de goede hebt de pasvorm echt wel mooi is, en het er dan origineel uitziet. Let op, de 159 is fabrieksaf met radio met en zonder navigatie geleverd. De variant met navigatie is net een centimeter hoger. Als je die vervangt dan zal de Ali radio vrijwel nooit mooi passen. De specs welke ik zoek:

-  Laatst mogelijke Android versie (12 is de beste die ik kan vinden)
-  Groot werkgeheugen en intern geheugen (hier zit vaak het prijsverschil in en is denk ik ook de reden waarom de meeste de goedkoopste en dus traagste hebben)
- Aansluiting stuurwielbediening
- Aansluiting huidige achteruitrij camera
- draadloos Android Auto

Ik kom dan uit op onderstaand exemplaar, alleen kan ik geen positieve review over Erisin vinden.... overigens kon ik op deze site eerder nog 128gb opslag en de optionele camera selecteren, dat lukt nu niet meer. Wellicht kan iemand hier aan de specs zien of het een goede is?

https://www.erisin.com/products/erisin-es8520r-7-android-120-car-stereo-for-alfa-romeo-spider-159-brera-dsp-carplay-auto-4g-lte-slot-ips-bt50-tda7851-gps

*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2023, 09:50:38 »
Ik zou een unit nemen van een gerenommeerd merk zoals Sony die ondersteuning biedt voor Apple CarPlay en Android Auto. Daar heb je veel meer aan dan een variant die zelf op Android draait.

Met Carplay en Android Auto heb je alles van je telefoon in de auto, en het systeem draait op je telefoon dus geen last van trage units.
Daarnaast blijven deze systemen veel langer ondersteund dan units die alleen draaien op Android, wat alleen maar ten goede komt voor de toekomstbestendigheid.

Sony maakt een aantal varianten die Carplay en Android Auto ondersteunen, ik ben persoonlijk minder bekend met andere merken.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Rody-RC30
30

  • Type Alfa: 159 SW 3,2V6 Q4
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2023, 09:54:30 »
Ik heb zelf een JVC/Kenwood dab+ radio met stuurwielinterface in mijn 159 gemonteerd. Met Apple Carplay en Android auto.  De versterker werkt ook nog goed en het geluid icm de Bose speakers is super.

Niet zo ergerlijk als een goedkope Ali radio die precies niet doet wat je wil.
Alfa 159SW 3,2 V6 Q4 automaat.

19", leer, schuifdak, bose sound system.

If it's Italian, it's good.....
*

Dutchdriftking
432

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • ****
    - Senior Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2023, 09:59:13 »
Ik heb zelf een JVC/Kenwood dab+ radio met stuurwielinterface in mijn 159 gemonteerd. Met Apple Carplay en Android auto.  De versterker werkt ook nog goed en het geluid icm de Bose speakers is super.

Niet zo ergerlijk als een goedkope Ali radio die precies niet doet wat je wil.

Heb je een linkje? Draadloos Android auto? Dat is bij de meesten namelijk niet het geval. Was de stuurwielbediening koppelen ingewikkeld? En kon je de achteruitrijcamera er op aansluiten?
*

Rody-RC30
30

  • Type Alfa: 159 SW 3,2V6 Q4
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2023, 10:04:08 »
Stuurwielinterface is plug & play. Camera kan er ook op aangesloten als het goed is, ik heb geen camera maar alleen parkeersensoren. Ik koppel mijn telefoon met een usb kabel aan de radio, die heb ik naar het dashboardkastje getrokken, het voordeel is dat de telefoon ook meteen opgeladen wordt.

Ik zal even kijken voor de exacte specs en het verkoopadres waar ik hem besteld heb.
Alfa 159SW 3,2 V6 Q4 automaat.

19", leer, schuifdak, bose sound system.

If it's Italian, it's good.....
*

Rubyroo
170

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2023, 10:23:17 »
In de Club Alfa Romeo Groep op Facebook is er ooit iemand geweest met een 159 2.0 JTDm uit 2012 waarbij een Pioneer SPH-DA360DAB is ingebouwd. Ik heb dezelfde Pioneer, maar dan in de Giulietta. Ik ben er erg over te spreken.
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2023, 22:15:51 »
@Milan.M

Geef ik je deels gelijk in met wat je zegt. Maar Je kan met een android veel meer dan een carplay.
Ik geef toe ze zijn misschien niet zo duurzaam. Die van mij wil ik wel vervangen zo'n beetje. Die is nu bijna 5 jaar oud. Die begint hier en daar wat te crashen en zo.

Ik wil trouwens voor mijn Nav versie 159 de radio van Joying kopen.

https://www.aliexpress.com/item/1005003701111901.html?spm=a2g0o.cart.0.0.6d1a38daF1pU5u&mp=1

Deze heeft 6gb intern geheugen en 128gb opslag. Deze heeft alleen geen knoppen.

Maar wellicht laat ik me door deze verlijden. kost wel bijna het dubbele.

https://www.alpine-electronics.nl/p/Products/navigation-systems6/x803d-u
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2023, 23:42:14 »
@Milan.M

Geef ik je deels gelijk in met wat je zegt. Maar Je kan met een android veel meer dan een carplay.
Ik geef toe ze zijn misschien niet zo duurzaam. Die van mij wil ik wel vervangen zo'n beetje. Die is nu bijna 5 jaar oud. Die begint hier en daar wat te crashen en zo.

Ik wil trouwens voor mijn Nav versie 159 de radio van Joying kopen.

https://www.aliexpress.com/item/1005003701111901.html?spm=a2g0o.cart.0.0.6d1a38daF1pU5u&mp=1

Deze heeft 6gb intern geheugen en 128gb opslag. Deze heeft alleen geen knoppen.

Maar wellicht laat ik me door deze verlijden. kost wel bijna het dubbele.

https://www.alpine-electronics.nl/p/Products/navigation-systems6/x803d-u

Ik snap de meerwaarde wel van een unit die draait op Android, maar dan nog: hoeveel meer heb je nodig in je auto? 😅
Muziek, navigatie en een aansluiting voor een achteruitrijcamera zijn voldoende toch?
Ik zou m’n god niet weten wat ik nog meer zou willen in de auto.

Daarnaast: Android Auto en Apple CarPlay zijn ontwikkeld om gebruikt te worden in de auto: makkelijke bediening en zo min mogelijk poespas (lees: afleiding).

Een ander ding om rekening mee te houden is de ingebouwde versterker in headunits; Alpine, Pioneer, Sony en andere merken staan bekend om hun geluidskwaliteit, iets waar de AliExpress spullen niet per se om bekend staan (denk ik zo).

Aan de andere kant, €1400 voor een “radio” vind ik ook weer wat overdreven 😂
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

DeHeerDeWit
26

  • Type Alfa: 159 2.0 jdtm SW Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2023, 12:38:12 »
Ik ben er inmiddels achter dat ik een unieke versie heb met een 'MAGNETI MARRELLI SAT NAV' en een quad lock aansluiting. Inbouwen bij een expert is 1200 euro. Dat is mij net iets te pittig. Heeft iemand ervaring met een adapter voor quad lock naar ISO? Er zijn 1 din units met 2 din schermen te vinden op internet maar ik kan er geen vinden die ook met de quad lock werkt.

Mijn budget is 600 euro en het uitgangspunt voor mij is dat ik muziek kan afspelen via mijn telefoon.

*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DeHeerDeWit
26

  • Type Alfa: 159 2.0 jdtm SW Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2023, 13:53:52 »
Ja heb zojuist ook gesproken met de meneer achter het bedrijfje uit Elst welke de adapter verkoopt. De beste man wil het al voor 300 minder doen dan degene die ik het eerste sprak.

Ik ga nog even rondbellen om te kijken of ik er nog wat vanaf kan praten en dan maak ik een keuze.

Als alles erin zit maak ik wat foto's met een korte beschrijving van het eindresultaat.
*

Djert
17

  • Type Alfa: 159 SW - 1750 TBi Ti
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
Re: 159 2 din radio vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2023, 13:58:46 »
Ik heb deze kabel gebruikt:
https://mbcaraudio.nl/stuurwiel-en-canbus-interfaces-alfa-romeo/connects2-canbus-stuurwielinterface-alfa-fiat-lancia-iveco-citroen-peugeot-ford-075.html
in combinatie met dit kabeltje voor de radio:
https://mbcaraudio.nl/stuurwielbedienings-lead-s/connects2-stuurwielinterface-lead-sony.html

Ik heb gekozen voor een Sony XAV-AX3250. Dit is een 2 din radio met een 1 din achterkant. Ik moest hiervoor echter wel het Alfa specifieke inbouwframe wat ik erbij had gekocht aanpassen, omdat de radio anders aan de achterkant niet ondersteund werd (het frame was namelijk gemaakt voor een volledige 2 din unit).
Dit is het frame wat ik heb gebruikt:
https://mbcaraudio.nl/2-din-inbouwframes-alfa-romeo/acv-2din-inbouwpakket-alfa-159breraspider-002.html
2011 159 SW 1750 TBi Ti