!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Gepost op: 1 juni 2012, 10:27:33 »
Vanwege wat grotere werkzaamheden (zie het draadje over mijn auto) heb ik twee dagen met een 1.4 MA rond gereden.  Ik heb ten tijde van de inruil van de GTA ook al eens met een MA gereden, maar dat waren twee ritjes en de QV overtuigde destijds zoveel meer dat ik al snel om was. Nu kan ik mooi in retroperspectief vergelijkingen gaan trekken.

Zo’n 30.000 km en 1,5 jaar trek ik nu al op met de QV. Tot nog toe weinig aangepast, behalve de banden en vanuit de (vermeende) 235 pk stapte ik in een vrijwel standaard 1.4 MA. 16 inch banden met P7 cinturato’s en Sportpack 1. Dus geen sportonderstel.

De stoffen stoelen zitten nagenoeg gelijk aan de sportstoelen in een QV, zij het dat je wat minder heen en weer glijdt. Heeft ook wel wat prettigs en het zit eigenlijk wel wat comfortabeler.

Ondanks dat er geen sportonderstel onder zat en 16 inch wielen blijft de Giulietta een ontzettend goede bochtenmachine. Je merkt dat er wat eerder onderstuur optreedt, omdat de banden wat smaller zijn dan ik gewend ben op de QV. Ook heeft de standaard Giul een stuk meer bodyroll, maar wanneer de auto zich eenmaal heeft gezet gaat ze ook erg strak de bocht om.  Door het goede chassis haalt ook de standaard Giul erg hoge bochtsnelheden, het viel me enorm positief op.  Het gedein en onderstuur zou ook aan die P7 Cinturato’s kunnen liggen, want dat vind ik echt geen fijne banden voor sportief gebruik. Wel lekker stil.
Het comfortabele deinen van het standaard onderstel was op de snelweg eigenlijk ook wel lekker. Met drempels en lokaal verkeer vond ik het echter wel ergerlijk. Met name de rebound van de dempers vond ik wat slap, daardoor deint de auto bijvoorbeeld na een drempel nog even na.

Het blok vind ik in de ‘N’ stand van DNA eigenlijk niets, net zoals bij de QV. In ‘D’ stand pikt deze wel erg lekker op. Je merkt dat de turbo flink moet opspinnen om het vermogen te kunnen leveren, dus een merkbaar turbogaatje, maar het valt me mee voor een 1.4 met zoveel vermogen.  Er zit ook een toffe brom in, het klinkt wat rauwer dan de 1750 in de QV wat het eigenlijk wel wat stoerder maakt.  Ook het uitlaatgeluid is wat rauwer door de grotere luchtverplaatsingen in het blok denk ik. Misschien ook omdat het maar 1 uitlaat is.
Zuinig vond ik de 1.4 absoluut niet trouwens. Ik heb een paar ritjes echt m’n best gedaan gewoon normaal te rijden en toen kwam ik niet beter dan 1 op 13 uit. (ik rijdt zo’n 1 op 9,5 met de QV) Het kan absoluut veel zuiniger, maar zo rijd ik gewoon niet (en de meeste ook niet geloof ik) want dan moet je echt truttig gaan sturen. Alfa onwaardig :)

Kortom, vanachter een QV bril; een 1.4 MA is ook een erg fijne auto, hoewel ik voor het rijgedrag altijd het sportonderstel en grotere wielen zou nemen voor scherper sturen en minder bodyroll en deinen.  Buiten de veel gunstigere bijtelling hoef je het voor de zuinigheid echter niet te doen.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2012, 11:14:15 »
Prachtige analyse en volledig herkenbaar! Rij zelf in een 'standaard' 1.4 MA met 16" velgen en (inderdaad ook) Pirelli's P7. Dat deinen vind ik persoonlijk hinderlijk, maar aan de andere kant ook wel weer comfortabel. Ik dacht eerst dat het VOLLEDIG aan het ontbreken van het sportonderstel ligt, maar ben nu zo langzamerhand er achter gekomen dat de invloed van de Pirelli's groot is. Want het deinige en niet strakke karakter is me pas opgevallen toen ik de Vredestein winterbanden ging vervangen door de Pirelli's. De Vredestein zorgde niet alleen voor een strakker weggedrag, maar was m.i. ook stiller. Geheel objectief is zoiets nooit, maar ik ervaar wel degelijk verschil. Al met al heb ik een beetje spijt van het niet kiezen voor het sportonderstel, maar ik heb de hoop dat het vervangen van de Pirelli's door bv. Michelin Pilot Sport 3 al een behoorlijke verbetering oplevert. Wellicht een keer een setje 17" nemen, dat zal zeker wat uitmaken. Mooi om te zien dat je de 'N' stand 'niets' vind. Ik rij zelf voor 95% in de 'N'-stand, juist omdat ik de respons in mijn Giulietta erg goed vind. Kan ook exemplarisch zijn. De 'D' gebruik ik alleen wanneer ik zin heb om 'los te gaan', met name op bergweggetjes in het buitenland. Het turbogaatje herken ik niet, heb vanaf 1000 toeren gelijk een enorm koppel. Wel vind ik dat dit blok niet mooi doortrekt boven de 4500 toeren. Daarin vond ik de TwinSpark motoren weer beter. Uitlaatgeluid is inderdaag lekker rauw, klinkt gewoon goed. En tsja, het verbruik. Zelf zit ik nu op een gemiddelde van 7,1 liter per 100 km, dus 1 op 14. Maar in ieder geval mooi om dit soort feedback te lezen!
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2012, 23:09:00 »
damn Bekkie, u verbruik is supernetjes...Rij ook meestal in N en niet supersportief, soms wel keer natuurlijk. En zit nu aan een verbruik na bijna 16000 km van gemiddeld 8.3l/100km..
En idd boven de 4500/5000t is de koek op...
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2012, 23:21:35 »
Het zou ook heel goed aan de banden kunnen liggen bekkie, ik ben benieuwd hoe je het ervaart met andere banden dan de cinturato's.

Ik merkte trouwens ook dat de hillholder wat minder sterk was op het model waar ik mee reed. Dat kan een update zijn, maar misschien ook de kleinere remmen (de remupgrade zat er niet op) Bij de QV ben ik altijd sneller dan de hillholder en duw ik de auto eerst nog even tegen een dichtgeknepen remklauw aan. Bij de 1.4 MA had ik dat niet. Wellicht is met een update de tijd van vasthouden wat korter geworden, dat kan ook nog.
Overigens vond ik de standaard remmen ook goed hun werk doen voor dagelijks gebruik. Ze voelen ietsje sponziger en gingen wat sneller faden, maar dat is wel logisch.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Paulo
86

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA SP3
  • **
    - Junior Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2012, 20:59:32 »
Ook ik heb in beide typen gereden en onderschrijf jou uiteenzetting. Alleen omdat de 1,4 MA was uitgerust met SP3 was lag deze net zo strak in de bocht als de QV. Beiden zijn jammie:p
I I Ciao, Paulo
 
Alfa Giulietta 1,4 MultiAir Distinctive - Bianco Ghiaccio - Sportpack 3 met 18" 8C wielen - Business pack - Brembo remklauwen
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2012, 22:41:24 »
In principe toch niet gezien de QV iets lager is dan de 1.4ma met sportpack:) naar't schijnt toch;)

Wat is eigenlijk dien hillholder functie?
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
*

ExTaxi
868

  • Type Alfa: Mazda 3 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.autopics.nl
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2012, 23:06:46 »
dat als je auto op een schuine helling staat en je haalt je voet van de rem om weer gas te gaan geven, dat de auto dan even wacht met de rem loslaten zodat jij netjes kunt wegrijden.
(klassieke) autosport fotografie www.autopics.nl
volg Autopics nu ook op Facebook http://www.facebook.com/Autopics.nl
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2012, 10:33:12 »
Citaat van: ExTaxi;21712
dat als je auto op een schuine helling staat en je haalt je voet van de rem om weer gas te gaan geven, dat de auto dan even wacht met de rem loslaten zodat jij netjes kunt wegrijden.

Die je helaas niet uit kunt zetten....
Giulietta QV Bianco Ghiacio
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2012, 14:38:57 »
Hoezo helaas? Daar heb je verder toch geen last van?
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2012, 18:04:25 »
Ja ik heb er persoonlijk wel last van, ik ben veel sneller als de hillholder waardoor ik ineens wegschiet of moet oppassen dat de motor niet afslaat. Vindt het voor mijzelf een nutteloze functie die me alleen maar in de weg zit, indien echt nodig gebruik ik liever de handrem.
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2012, 19:31:26 »
Ik vermoede al zoiets aan de naam, ik heb deze bij "nog niet" weten ingrijpen, ik ga dagelijks een brug op en af en met de werkzaamheden ook veel "schuine file" en heb nog niets voel remmen voor mij:s ik moet steeds naar de handrem grijpen... Werkt dit ook in principe als de S&S aktief is, dus dat je motor uitslaat op die moment? Tnx for the info!
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
*

suomy
816

  • *****
    - Super Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2012, 20:51:08 »
Ik rij nu ook 1,5 jr met de 14 tma met sport pack 3 eronder ! Ben er super tevreden over. Ik rij met Michelin ps3 18" .ligt als een huis op de weg ! Ik heb destijds ook met de QV gereden ,maar voor de tma gekozen omdat ik denk dat de afschrijving iets minder zal zijn ! Ronald van SaVaLi heeft haar onderhande gehad ! Dus zeer tevreden met mijn mini QV .
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2012, 22:05:12 »
Beetje apart.
Als ik me goed herinner, snapte ik zo'n twee jaar geleden, toen ik de auto aan het bestellen was, helemaal niets van de prijspolitiek van Alfa.
Als je alle opties, die standaard op de QV zitten, op een TMA bestelde, kwam je duurder uit..... Met de QV was ik goedkoper en kreeg nog eens ~65 pk kado!!
Is nu misschien iets anders met de CO2 terreur-belasting. Nog niet echt naar gekeken.:o
*

suomy
816

  • *****
    - Super Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2012, 23:28:11 »
Corsa ! Mijn tma was een demo ! Zat al best vol ! Heb nog enkele dingen extra gedaan !
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
De 1.4 MA vanuit een QV standpunt
« Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2012, 10:40:47 »
Citaat van: djbase;21725
Ik vermoede al zoiets aan de naam, ik heb deze bij "nog niet" weten ingrijpen, ik ga dagelijks een brug op en af en met de werkzaamheden ook veel "schuine file" en heb nog niets voel remmen voor mij:s ik moet steeds naar de handrem grijpen... Werkt dit ook in principe als de S&S aktief is, dus dat je motor uitslaat op die moment? Tnx for the info!


Hillholder werkt bij een helling vanaf 5% of meer, dat is steiler dan je denkt en kom je in Nederland en België niet al te vaak tegen. Bij een inrit van een ondergrondse parkeergarage treedt het vaak in werking. Ik heb toevallig 1 stoplicht met een helling ervoor in m'n woon-werk ritje, daar heb ik 't altijd.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa