!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Robert69
1.312

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
1.4 MA op de rollenbank
« Gepost op: 28 maart 2021, 13:52:09 »
Hoi alfisten,

Vorig jaar mijn auto laten chippen bij Savali. Omdat ik wat problemen had met inhouden toch maar eens de auto op de rollenbank laten zetten. Dus hier in de buurt naar een rollenbank gezocht en er een gevonden in een "authentiek" (lees: obscuur) Fries dorpje waarvan ik het bestaan niet eens wist ;D
Aardige gasten die mijn Italiaanse schone wel konden waarderen, ook al verstond ik hen niet zo goed als niet-Fries. Prijs voor een meting: 50 pop.

Ik wilde een filmpje uploaden als sfeerimpressie maar dat lukte helaas niet

Over het resultaat mag ik volgens mij helemaal niet klagen. Heb eerdere uitdraaien gezien van door Savali getunede 1.4 MA's die er dramatischer uitzagen. 194 pk en 300 nm

147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2021, 16:06:17 »
Leuk resultaat, waardes zeker niet verkeerd! Hoewel je wel bij 4000rpm hij even inzakt en weer deels hersteld. Op dat punt neemt het koppel ook weer af. Wanneer heb je last van inhouden, kan je iets herleiden uit de grafiek?

Nogmaals erg interessant zo’n rollerbank, heb laatst ook 2 van mijn auto’s laten rollen. Bij de ene gaf t vertrouwen en bij de ander werk aan de winkel
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

Robert69
1.312

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2021, 16:55:54 »
Leuk resultaat, waardes zeker niet verkeerd! Hoewel je wel bij 4000rpm hij even inzakt en weer deels hersteld. Op dat punt neemt het koppel ook weer af. Wanneer heb je last van inhouden, kan je iets herleiden uit de grafiek?

Nogmaals erg interessant zo’n rollerbank, heb laatst ook 2 van mijn auto’s laten rollen. Bij de ene gaf t vertrouwen en bij de ander werk aan de winkel

Ik heb er eerlijk gezegd niet zo heel erg veel verstand van hoor. Ik zie niet meteen de relatie tussen deze grafiek en het inhouden omdat het inhouden niet gebeurt tijdens acceleratie. In eerste instantie was het inhouden vooral als ik zo'n 110-120 km/u rijdt, zeg maar rond de 3000 toeren. Bij constante snelheid voelde ik dan schokjes. Soms nauwelijks merkbaar, soms heel duidelijk. Over het algemeen als de motor warm is, gek genoeg. Nu lijkt het meer over een breder toerengebied (tussen 1700-3200 toeren) af en toe wat in te houden. Ben wel tamelijk neurotisch in luisteren en voelen van de auto.

Maar misschien zit het ook wel tussen mijn oren...
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

ArjanB
2.004

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2021, 20:17:59 »
Kijk eens op Instagram van H&S Corse.
Daar staan diverse voorbeelden van niet lekker lopende of presterende savali-getunede auto's waar zij met een andere mapping een veel beter rijdende auto van maken.
Uitzetten van sensoren is savali niet vreemd (!!!)
Maar kost je wel opnieuw een mapping en evt rollenbank
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2021, 07:20:50 »
Is dit niet zo'n dyno die de weerstand meet op iedere 250 toeren? Dan zou het kunnen dat je die dipjes minder goed meet. Of is de auto in 1 keer van onderuit doorgetrokken naar toerenbegrenzer?
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Robert69
1.312

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2021, 16:33:45 »
Is dit niet zo'n dyno die de weerstand meet op iedere 250 toeren? Dan zou het kunnen dat je die dipjes minder goed meet. Of is de auto in 1 keer van onderuit doorgetrokken naar toerenbegrenzer?

@alfata : ik durf niet te zeggen wat voor dyno dat precies was. Merk was Dynostar of zoiets. Volgens mij heeft hij wel in een keer vanuit de lage toeren doorgetrokken.

Ik heb het alleen gedaan omdat ik diverse reacties las van mensen die een uitdraai hadden die meer op de grafiek een Tour-etappe leek na tuning door Savali. Wellicht had de rollenbankmeting ook een aanwijzing kunnen zijn voor het vermeende inhouden.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2021, 16:52:54 »
Is dit niet zo'n dyno die de weerstand meet op iedere 250 toeren? Dan zou het kunnen dat je die dipjes minder goed meet. Of is de auto in 1 keer van onderuit doorgetrokken naar toerenbegrenzer?

@alfata : ik durf niet te zeggen wat voor dyno dat precies was. Merk was Dynostar of zoiets. Volgens mij heeft hij wel in een keer vanuit de lage toeren doorgetrokken.

Ik heb het alleen gedaan omdat ik diverse reacties las van mensen die een uitdraai hadden die meer op de grafiek een Tour-etappe leek na tuning door Savali. Wellicht had de rollenbankmeting ook een aanwijzing kunnen zijn voor het vermeende inhouden.

Dat probleem ontstaat omdat er bij het indrukken van het gaspedaal teveel druk ontstaat. Daardoor gaat de wastegate open. Vervolgens sluit de wastegate en gebeurt weer exact hetzelfde. Als de auto op verschillende toeren wordt gemeten, wordt dit effect natuurlijk teniet gedaan. Er wordt dan een constante gemeten.
De type dyno maakt dus veel uit, juist bij deze tuning. Savali heeft zelf ook zo'n oude bank, dat op specifieke toeren meet. Zij kunnen zelf dus onmogelijk dat zelf ook zien, terwijl je, als je de turbodruk logt tijdens rijden (log hem maar eens en trek in de 4de versnelling vanaf 1500 toeren tot toerenbegrenzer op) ook gaat zien. Bij mijn bleef die turbodruk lozen en opbouwen. De doelstelling van de turbodruk was dermate hoog dat de wastegate het gewoon niet trok.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Robert69
1.312

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2021, 07:59:36 »
@alfata : Dank voor je toelichting!

Kan een te hoge doelstelling van de turbodruk ertoe leiden dat er speling op de as van de turbo ontstaat?
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2021, 08:04:36 »
@alfata : Dank voor je toelichting!

Kan een te hoge doelstelling van de turbodruk ertoe leiden dat er speling op de as van de turbo ontstaat?

Uiteindelijk wel ja. Bij mij is toen om die reden ook de turbo overleden.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2021, 12:09:48 »
Wat ook kan meespelen is de wastegate actuator. De as zit op het hefboompje van de wastegate. Dit is een slijtage punt. Wanneer er te veel speling gaat ontstaan, werkt de wastegate regeling ook niet zuiver meer. (Je kan testen of je speling hebt door tegen de actuator as aan te tikken, als je deze hoort of voelt rammelen weet je genoeg) Hierdoor kan wat alfata beschrijft het opbouwen/afbouwen van turbo druk verder uitvergroot worden waardoor dit te veel merkbaar wordt. Wellicht dat de ecu continue ingrijpt omdat er te hoge druk wordt gemeten?

Een overdadige aansturing van hoge turbo druk zorgt voor slijtage van de lagers in de turbo en krijg je meer speling op het turbine wiel. Dit zal je kunnen gaan horen doordat de turbo harder gaat fluiten, in het slechtste geval lopen de schoepen tegen het turbine huis en slijt de boel verder, en wordt de revisie alleen maar kostbaarder.

Daarnaast kan ook je actuator zelf slijten, het membraan en veer wat er in zit heeft ook niet het eeuwige leven. Weet niet of dit voor deze turbo ook los te wisselen is. Weet voor de turbo op een QV dat dit niet het geval is, en dat je turbo dan weg mag voor revisie/omwisseling.

Ik heb op mijn GTV V6 turbo redelijk zitten spelen met de wastegate en aansturing, uiteindelijk ook mijn turbo in de soep laten lopen.. wel leerzaam geweest.
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

Robert69
1.312

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2021, 13:32:39 »
@gbinsb : Wow, dank je wel voor je duidelijke uitleg!

Enige tijd geleden was ik bij de lokale Alfa dealer. In gesprek met de monteur aldaar heb ik tegen hem gezegd dat ik volgens mij de turbo een fluitend geluid hoorde maken. Ja, was zijn antwoord, dat heeft ie waarschijnlijk altijd al gedaan. Wat absoluut niet zo was, maar ik ben inmiddels gewend aan de bullshit die deze gast verkoopt. Mijn eigen monteur heeft bevestigd dat er wat lichte speling op de as van de turbo zit. Niet zorgwekkend, hij lekt geen olie o.i.d. en volgens hem kon ik daar nog wel mee doorrijden.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar mogelijkheden om te bewijzen dat de tuning niet correct is gedaan zodat ik hiermee naar de dealer en/of tuner kan gaan om het op te lossen. Maar ik begrijp een beetje uit de reactie van Alfata dat ik beter een andere rollenbanktest kan doen, bijvoorbeeld via H&S.

Dat is balen, want dat kost me weer een ritje en een rollenbank. En een pak rammel van mijn vrouw. Nog los van eventuele herstel van de tuning.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2021, 13:48:39 »
H&S heeft ook geen goede bank. Ik ken er maar 1 zo uit mijn hoofd: Beek Racing in Den Haag.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

thijsk89
168

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2021, 13:56:05 »
H&S heeft ook geen goede bank. Ik ken er maar 1 zo uit mijn hoofd: Beek Racing in Den Haag.
Interessante opmerking. Wat maakt de bank van H&S niet goed volgens jou? Grote voordeel wat ik zie voor de TS is dat er tientallen multiairs met allerlei setups op geweest zijn wat vergelijken (wat volgens mij de intentie hier o.a. ook is) vergemakkelijkt. En de kennis om er wat aan te doen, loggen ervan etc. is aanwezig..
*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2021, 14:12:57 »
Ik denk dat H&S inmiddels de ervaring heeft en een goede base tune waarmee ze met hun relatief eenvoudige dyno een net resultaat kunnen geven. Beek heeft inderdaad een mooie bank, maar daar komt ook een heel ander kaliber. Beek zal ook vaker individueel tunen, dat hebben ze toch ook bij jou gedaan @alfata ?

Ik heb zelf ook eens op een dynostar gestaan met de GTA. Met de GTV paar keer bij Rica in wateringen, totdat de turbo het begaf. En afgelopen maand bij Mebu in Nootdorp met de GTA en Corvette, die hebben ook een nieuwe bank. Gaf mij weer inzicht wat er moet gebeuren.

@Robert69 je moet zelf kiezen waar je het prettigst bij voelt. Denk dat er wel wat moet gebeuren, misschien even juiste moment bij je vrouw zoeken. Wanneer er weer een nieuw paar schoenen in de gang staat, met een volle tank 98 naar de tuner
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4 MA op de rollenbank
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2021, 14:14:50 »
H&S heeft ook geen goede bank. Ik ken er maar 1 zo uit mijn hoofd: Beek Racing in Den Haag.
Interessante opmerking. Wat maakt de bank van H&S niet goed volgens jou? Grote voordeel wat ik zie voor de TS is dat er tientallen multiairs met allerlei setups op geweest zijn wat vergelijken (wat volgens mij de intentie hier o.a. ook is) vergemakkelijkt. En de kennis om er wat aan te doen, loggen ervan etc. is aanwezig..

Het feit dat het slechts een bank is met 2 rollers en qua koeling ook niet mega denderend is. De beste resultaten krijg je gewoon op een 4 roller bank. De achterwielen leveren ook weerstand op, alsmede dat niet alle auto's qua software houden van draaiende voorwielen en stilstaande achterwielen.
Dat dus...  ;)
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1