!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Ruud_Enschede
864

• Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
    - Super Alfist
Bijna een 1,4 MA aangeschaft UPDATE: hij is aangeschaft!
« Gepost op: 3 november 2020, 14:58:39 »
Mede alfisti,

Aangezien ik voor mijn vrouw een wat grotere auto wil dan de Fiat 500 waar ze nu in rijdt, sta ik op het punt een Giulietta 1.4 ma te kopen.

Niet een hele jonge maar een 2011 distinctive met wat leuke opties en 140.000 op de teller. Nu heb ik vroeger zelf een bijna identieke auto gehad waar mijn moeder inmiddels al een tijd mee rondrijdt maar wilde toch even wat vragen.

Zelf heb ik nooit ellende gehad met de MA module, altijd netjes op tijd olie ververst met de goede olie. Hoe kan ik echter een beginnende defecte MA module herkennen. Is het puur stotteren en inhouden?

Verder weet ik wel zo'n beetje waar ik op dien te letten bij deze auto. Echter een vraagje, in de auto die ik wil aanschaffen zit af fabriek navi. Dit is uiteraard een verouderd systeem maar is hier nog iets aan te updaten of kan ik beter gewoon google maps gebruiken? Verder zou ik wel eens willen weten of bij het af fabriek navi systeem ook zo'n blue tooth connector is aan te sluiten voor streamen van audio? weet dat het bij de gewone radio's kan maar niet of dit ook bij een navi systeem kan.

Zodra het allemaal in kannen en kruiken is, zal ik een paar foto's posten van de Giulia en de Giulietta naast elkaar!!
*

Robert69
2.183

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
Re: Bijna een 1,4 MA aangeschaft
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2020, 15:06:15 »
Van wat ik begrepen heb is dat verouderde navi-systeem niet meer te updaten. je kunt geloof ik wel een aftermarket 2-din setje inbouwen.

Wat de bleutooth connector betreft kan ik je niet helpen. Ik heb een 2015 versie en kan gewoon vanaf mijn telefoon streamen.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

mvho
178

• Type Alfa: Giulietta
    Amico del club - Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 4 november 2020, 08:03:08 »
Hoi
Ik heb een 2011 met navi, update tot  2016 mogelijk en ik heb een Bluetooth adapter voor muziek streamen
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2020, 09:29:56 »
Oh dat klinkt al goed. Welke adapter heb jij dan en waar kan ik de navi update krijgen of evt downloaden? Ik zag dat er een SD kaart in gaat toch?
*

DanielH92
2.549

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 4 november 2020, 13:00:41 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 november 2020, 09:29:56
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 november 2020, 09:29:56
Oh dat klinkt al goed. Welke adapter heb jij dan en waar kan ik de navi update krijgen of evt downloaden? Ik zag dat er een SD kaart in gaat toch?

Voor de navigatieupdate heb ik hier eens een handleiding gemaakt  :)
 Zie bijlage van dit bericht
*

DanielH92
2.549

« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2020, 13:04:41 »
Van de bluetooth adapter die ik gebruikt heb, heb ik trouwens ook een fotoverslag geschreven

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/interieur-55/oplossing-muziek-afspelen-via-bluetooth/

Ik heb hier bij de DNA knop een bluetooth ontvangertje zitten dat in het dashboardkastje op de USB en AUX is aangesloten.

*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2020, 14:41:00 »
Jongens wat een weelde hier , al die kennis!!! Superbedankt.

Heb al zin om aan de slag te gaan maar eerst maar eens kijken of de auto zo netjes is als op de foto's maar daar heb ik wel een heel goed gevoel over.
*

DanielH92
2.549

« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2020, 16:48:27 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 november 2020, 14:41:00
Citaat van: Ruud_Enschede op  4 november 2020, 14:41:00
Jongens wat een weelde hier , al die kennis!!! Superbedankt.

Heb al zin om aan de slag te gaan maar eerst maar eens kijken of de auto zo netjes is als op de foto's maar daar heb ik wel een heel goed gevoel over.

Geen dank, het is juist net mooi om die kennis te delen. Check wel even of je een AUX poort in het dashboardkastje hebt.
De combinatie van RadioNav (opklapschermpje) en alleen USB is een vervelende en ik heb nog geen fijn werkende bluetooth adapter daarvoor ontdekt. Met AUX poort is het simpel, maar dat hebben niet alle Giulietta's van de eerste bouwjaren.
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2020, 11:42:38 »
OK goede tip inderdaad. Zaterdag ga ik hem ophalen dus dan weet ik meer!!
*

bekkie
3.091

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 5 november 2020, 18:40:00 »
Wat betreft die MA-module: die storing voel je niet aankomen, die komt ineens via het inhouden van de motor in combinatie met een foutmelding en brandende lampjes.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 6 november 2020, 14:05:14 »
OK dan denk ik dat als de auto bevalt en goed rijdt en de koop gaat door dat ik even goed kijk, waar en wanneer hij zijn laatste beurt heeft gehad en als me dat niet helemaal aanstaat dat ik er zelf nieuwe (goede) olie op doe, filtertje en multiair zeefje dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan om te voorkomen dat het misgaat.

Is flushen dan ook een aanrader alvorens ik de olie ga verversen? Just to be on the safe side?
*

DanielH92
2.549

« Reactie #11 Gepost op: 6 november 2020, 14:32:47 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 november 2020, 14:05:14
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 november 2020, 14:05:14
OK dan denk ik dat als de auto bevalt en goed rijdt en de koop gaat door dat ik even goed kijk, waar en wanneer hij zijn laatste beurt heeft gehad en als me dat niet helemaal aanstaat dat ik er zelf nieuwe (goede) olie op doe, filtertje en multiair zeefje dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan om te voorkomen dat het misgaat.

Is flushen dan ook een aanrader alvorens ik de olie ga verversen? Just to be on the safe side?

Ik zou inderdaad, zoals je zelf aangeeft, beginnen met een juiste start zodat jij eraan gedaan hebt wat binnen de mogelijkheden ligt.
Dus flesje flush toevoegen, en daarna nieuwe ACEA 5W40 C3 olie erin met nieuw filter en multi-air zeefje. Al is het maar voor je eigen gevoel dat je weet dat alles nieuw en correct is.
*

TimW
2.229

- Super Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 6 november 2020, 15:18:58 »
Toen ik ooit wat problemen mij de MA module had deed het probleem zich altijd voor bij koude motor en in lage toeren, dus je kunt na koude start een beetje in he lage toerengebied te rijden en zo kijken of je wat kunt "forceren".

Als dit geen problemen geeft en de onderhoudshistorie is in order dan zou ik me geen zorgen maken. Ik zou dan ook niet preventief flushen, ik zou enkel olie vervangen wanneer nodig en zoals Daniel al aangaf het zeefje in de module vervangen.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

DanielH92
2.549

« Reactie #13 Gepost op: 6 november 2020, 16:33:31 »
De defecte multi-air module begon bij mij direct na een oliewissel, zo gevoelig zijn die modules dus blijkbaar. Het begon met starten op 3 cilinders wanneer het buiten koud was, en na ongeveer 1km rijden weer gewoon op 4 cilinder en niks aan de hand. Dit begon steeds vaker voor te komen tot het op een gegeven moment bij elke start horten en stoten was. Toen uiteindelijk de module maar vervangen. Kost ff wat, maar geeft een gerust gevoel nu omdat er de laatste versie van de module in zit die nog maar nauwelijks problemen geeft. 

Zelf vervang ik trouwens niet elke oliebeurt het zeefje hoor. Bij de 15dkm beurt spuit ik het zeefje schoon zoals hieronder met remmenreiniger.
Bij de 30dkm beurt vervang ik hem dan weer.

google on picture
*

peetmultiair
584

• Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
    - Super Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 6 november 2020, 23:18:40 »
Citaat van: DanielH92 op  6 november 2020, 16:33:31
Citaat van: DanielH92 op  6 november 2020, 16:33:31
De defecte multi-air module begon bij mij direct na een oliewissel, zo gevoelig zijn die modules dus blijkbaar. Het begon met starten op 3 cilinders wanneer het buiten koud was, en na ongeveer 1km rijden weer gewoon op 4 cilinder en niks aan de hand. Dit begon steeds vaker voor te komen tot het op een gegeven moment bij elke start horten en stoten was. Toen uiteindelijk de module maar vervangen. Kost ff wat, maar geeft een gerust gevoel nu omdat er de laatste versie van de module in zit die nog maar nauwelijks problemen geeft. 

Zelf vervang ik trouwens niet elke oliebeurt het zeefje hoor. Bij de 15dkm beurt spuit ik het zeefje schoon zoals hieronder met remmenreiniger.
Bij de 30dkm beurt vervang ik hem dan weer.

google on picture

Precies wat er bij mijn Juul ook gebeurde vlak na aankoop. De koude 1e km veel gesputter en ong. 2 weken later die melding Motor laten controleren. Maak dus vooral een proefrit met een koude start.

Daniel, dat MA zeefje zit toch achter het distr. deksel?
Binnenkort ook oliewissel doen, ga niet flushen.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)