!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Citaat van: Ab v R op 20 januari 2020, 09:21:43Hoe mooier en groter de showroom hoe meer je in de werkplaats moet betalen dus niet de MA rep nee natuurlijk niet gewoon vervangen Tot op heden heeft nog niemand een MA-module weten te repareren, zodanig dat deze nog voor langere tijd (bijvoorbeeld 50.000 km) meegaat.Áls dit namelijk wel het geval was geweest, dus dat een bepaalde garage wel een goede methode zou weten, dan was die garage financieel binnen geweest.Die hele module zit dermate ingewikkeld in elkaar, en er kan zoveel kapot gaan, dat het tot op heden totaal geen zin heeft om een poging tot reparatie te doen.Flushen blijkt ook 9 van de 10 keer tot uitstel van executie te leiden.Da's de reden dat de dealers er niet aan beginnen, plus inderdaad dat ze geen garantie op de reparatie kunnen geven.
Hoe mooier en groter de showroom hoe meer je in de werkplaats moet betalen dus niet de MA rep nee natuurlijk niet gewoon vervangen
Citaat van: bekkie op 20 januari 2020, 19:29:46Citaat van: Ab v R op 20 januari 2020, 09:21:43Hoe mooier en groter de showroom hoe meer je in de werkplaats moet betalen dus niet de MA rep nee natuurlijk niet gewoon vervangen Tot op heden heeft nog niemand een MA-module weten te repareren, zodanig dat deze nog voor langere tijd (bijvoorbeeld 50.000 km) meegaat.Áls dit namelijk wel het geval was geweest, dus dat een bepaalde garage wel een goede methode zou weten, dan was die garage financieel binnen geweest.Die hele module zit dermate ingewikkeld in elkaar, en er kan zoveel kapot gaan, dat het tot op heden totaal geen zin heeft om een poging tot reparatie te doen.Flushen blijkt ook 9 van de 10 keer tot uitstel van executie te leiden.Da's de reden dat de dealers er niet aan beginnen, plus inderdaad dat ze geen garantie op de reparatie kunnen geven.Tja Bekkie, het is maar hoe je het bekijkt, jij hebt waarschijnlijk de MA compleet laten vervangen? De mijne doet het al 40000 km uitstekend geen enkele storing meer gehad en deze zal de 50000 km ook wel halen, de module zit niet erg ingewikkeld in elkaar er zitten 4 olie pompjes in die ieder op zijn beurt een actuator bedient van olie, de actuator word vervolgens aangestuurd door het motor managementwelke bepaald hoever de inlaat klep mag openen, vandaar ook de naam Multiair.Wat kan er kapot gaan:De bussen draaien los waardoor er niet genoeg oliedruk op word gebouwd met storingen als gevolg, bij tijdig ingrijpen met intacte schroefdraad zijn de bussen weer prima vast te zetten zoals eerder wel is beschreven.Stuk gaan van actuator waardoor de klep niet meer opent, dat is volgens mij niet is te repareren dus vervanging van de MA nodig.Slecht onderhoud te laat (verkeerde) olie en filters vervangen, willen de kleine kanaaltjes wel eens verstopt raken soms op te lossen met een flush, maar een kanaal verstopping is erg lastig.In het geval van los gedraaide bussen en tijdig ingrijpen is het prima en goedkoop op te lossen, met een twee a drie uren werk, een kleppendeksel pakking en vier bougie gat seals kom je er wel met een 50 euro als je het zelf kan doen.Een nieuwe kost al snel een 800 euro exclusief werkloon. Een storing van losse bussen komt vaak na een olie verversing, de reden daarvoor is dat een losse bus niet genoeg druk opbouwt door de nieuwe verse dunnere olie.Om een goede diagnose te stellen moet het kleppendeksel er zowiezo af en de MA gedemonteerd, is het een losse bus met intacte schroefdraad geen probleem om dit op te lossen.En het is beslist de moeite om het zo te proberen.Is de schroefdraad defect dan is het einde oefening van de MA unit.De aantallen MA die defect raken zijn er niet erg veel, op forums zoals deze lijkt het veel, maar in praktijk valt het erg mee.
@peetmultiair Ik was niet helemaal duidelijk zie ik inderdaad, de viscositeit is dezelfde natuurlijk, maar door degradatie van de olie met langer gebruik word de olie dikker,en door de nieuwe schone olie in combinatie met een losse bus krijg je een storing, dus te weinig druk voor de actuator. Mijn theorie is dat je het niet gelijk opmerkt dat er een bus los is, vandaar dat er Alfisten zijn die de storing krijgen na een olie verversing, ook ik heb dat meegemaakt.Dank voor je opmerking, ik hoop dat het zo duidelijk is .
Interessante discussie, De degradatie gaat daar inderdaad mee samen maar of hij dunner word?, ik vraag mij af waarom na een verversing deze MA gerelateerde storingen vaak optreden na een olie wissel,gebruikte olie vind ik meestal wat stroperiger/dikker dan verse in koude toestand met name , vandaar mijn aanname. Wellicht is het precies andersom dat bij een losse bus en in combinatie met nieuwe olie en hogere druk de bus verder loskomt met storing als gevolg.De oliepomp is een eenvoudige cilinder bus met een pen die druk opbouwt zonder zuigerveren of iets om de druk gemakkelijk op te bouwen, dus de oliefilm zal voor de afsluiting van het pompje moeten zorgen. Oftewel de oudere olie bouwt gemakkelijker druk op dan de nieuwe, of de nieuwe olie doet flink meer, waardoor de bus verder los loopt.Jou mening @peetmultiair ?
Citaat van: BMP op 21 januari 2020, 17:23:30Citaat van: bekkie op 20 januari 2020, 19:29:46Citaat van: Ab v R op 20 januari 2020, 09:21:43Hoe mooier en groter de showroom hoe meer je in de werkplaats moet betalen dus niet de MA rep nee natuurlijk niet gewoon vervangen Tot op heden heeft nog niemand een MA-module weten te repareren, zodanig dat deze nog voor langere tijd (bijvoorbeeld 50.000 km) meegaat.Áls dit namelijk wel het geval was geweest, dus dat een bepaalde garage wel een goede methode zou weten, dan was die garage financieel binnen geweest.Die hele module zit dermate ingewikkeld in elkaar, en er kan zoveel kapot gaan, dat het tot op heden totaal geen zin heeft om een poging tot reparatie te doen.Flushen blijkt ook 9 van de 10 keer tot uitstel van executie te leiden.Da's de reden dat de dealers er niet aan beginnen, plus inderdaad dat ze geen garantie op de reparatie kunnen geven.Tja Bekkie, het is maar hoe je het bekijkt, jij hebt waarschijnlijk de MA compleet laten vervangen? De mijne doet het al 40000 km uitstekend geen enkele storing meer gehad en deze zal de 50000 km ook wel halen, de module zit niet erg ingewikkeld in elkaar er zitten 4 olie pompjes in die ieder op zijn beurt een actuator bedient van olie, de actuator word vervolgens aangestuurd door het motor managementwelke bepaald hoever de inlaat klep mag openen, vandaar ook de naam Multiair.Wat kan er kapot gaan:De bussen draaien los waardoor er niet genoeg oliedruk op word gebouwd met storingen als gevolg, bij tijdig ingrijpen met intacte schroefdraad zijn de bussen weer prima vast te zetten zoals eerder wel is beschreven.Stuk gaan van actuator waardoor de klep niet meer opent, dat is volgens mij niet is te repareren dus vervanging van de MA nodig.Slecht onderhoud te laat (verkeerde) olie en filters vervangen, willen de kleine kanaaltjes wel eens verstopt raken soms op te lossen met een flush, maar een kanaal verstopping is erg lastig.In het geval van los gedraaide bussen en tijdig ingrijpen is het prima en goedkoop op te lossen, met een twee a drie uren werk, een kleppendeksel pakking en vier bougie gat seals kom je er wel met een 50 euro als je het zelf kan doen.Een nieuwe kost al snel een 800 euro exclusief werkloon. Een storing van losse bussen komt vaak na een olie verversing, de reden daarvoor is dat een losse bus niet genoeg druk opbouwt door de nieuwe verse dunnere olie.Om een goede diagnose te stellen moet het kleppendeksel er zowiezo af en de MA gedemonteerd, is het een losse bus met intacte schroefdraad geen probleem om dit op te lossen.En het is beslist de moeite om het zo te proberen.Is de schroefdraad defect dan is het einde oefening van de MA unit.De aantallen MA die defect raken zijn er niet erg veel, op forums zoals deze lijkt het veel, maar in praktijk valt het erg mee.Dank voor de heldere uitleg!Wellicht een idee om zelf die modules te gaan repareren? In grotere aantallen, bedoel ik dan.Jij zegt dar er weinig kapot gaan, maar volgens meerdere dealers liggen ze bij bosjes achterin het magazijn.Daarom zei ik ook: wanneer iemand in staat is om ze in grote aantallen te repareren, dan is daar grof geld mee te verdienen.
Interessante discussie. Ik heb hier nog een MultiAir module liggen exact zoals die uit m'n Giulietta met storing P1061 komt. Kleine MultiAir-onderzoeksmeeting organiseren? Clubalfaromeo straks de beste MultiAir specialist 👍🏻😝
Hallo allemaal,Is er inmiddels een eenduiding antwoord op de te gebruiken motorolie voor de 1.4 MA's; 0W-30 of 5W-40? Beiden opties uiteraard met ACEA C3 specificatie. Ik rijd een Giulietta 1.4MA uit 2012 en wil de olie zelf iedere 10k wisselen. Ook omdat ik sinds een paar dagen een storing heb (laat ik morgen uitlezen) en meteen bang ben geworden voor mijn MA unit ;-) Bij de specialist geven ze trouwens aan altijd 0W-30 te gebruiken (ongeacht het bouwjaar). Zijn er nu officieel berichten vanuit de dealer dat voor alle Multiair generatie's (EURO 5 en EURO 6) de 0W-30 olie gebruikt moet worden?Ik hoop op een beetje duidelijkheid.
Citaat van: Maarten86 op 11 mei 2020, 17:17:44Hallo allemaal,Is er inmiddels een eenduiding antwoord op de te gebruiken motorolie voor de 1.4 MA's; 0W-30 of 5W-40? Beiden opties uiteraard met ACEA C3 specificatie. Ik rijd een Giulietta 1.4MA uit 2012 en wil de olie zelf iedere 10k wisselen. Ook omdat ik sinds een paar dagen een storing heb (laat ik morgen uitlezen) en meteen bang ben geworden voor mijn MA unit ;-) Bij de specialist geven ze trouwens aan altijd 0W-30 te gebruiken (ongeacht het bouwjaar). Zijn er nu officieel berichten vanuit de dealer dat voor alle Multiair generatie's (EURO 5 en EURO 6) de 0W-30 olie gebruikt moet worden?Ik hoop op een beetje duidelijkheid.De dealer doet in Euro 5 motoren 5w40 zoals ook door de fabrikant voorgeschreven.
Citaat van: BMP op 11 mei 2020, 18:36:46Citaat van: Maarten86 op 11 mei 2020, 17:17:44Hallo allemaal,Is er inmiddels een eenduiding antwoord op de te gebruiken motorolie voor de 1.4 MA's; 0W-30 of 5W-40? Beiden opties uiteraard met ACEA C3 specificatie. Ik rijd een Giulietta 1.4MA uit 2012 en wil de olie zelf iedere 10k wisselen. Ook omdat ik sinds een paar dagen een storing heb (laat ik morgen uitlezen) en meteen bang ben geworden voor mijn MA unit ;-) Bij de specialist geven ze trouwens aan altijd 0W-30 te gebruiken (ongeacht het bouwjaar). Zijn er nu officieel berichten vanuit de dealer dat voor alle Multiair generatie's (EURO 5 en EURO 6) de 0W-30 olie gebruikt moet worden?Ik hoop op een beetje duidelijkheid.De dealer doet in Euro 5 motoren 5w40 zoals ook door de fabrikant voorgeschreven.Ja, ook mijn mening. En de 0W30 olie in de (latere) euro 6 blokkies.Welke visco olie zit er nu in, en welke olie schrijft je instructie voor?