!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

*

Opaalfa
62

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #75 Gepost op: 29 oktober 2016, 17:55:19 »
Motor flucschen nieuwe bougie en bobine 465  totale rep als module vervangen moet worden 1600
Nu met silicone pakking loctite defecte ma en olie totaal ongeveer 600 dus 1000 euro gespaard
Dus is het proberen waard
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #76 Gepost op: 30 oktober 2016, 09:57:03 »
Ja dat scheelt wel wat. Nu maar hopen dat alles zijn werk blijft doen  :dance:
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #77 Gepost op: 30 oktober 2016, 10:55:03 »
Zo vandaag eindelijk aan de module kunnen beginnen
Mijn eigen module geheel gedemonteerd en schoongemaakt
De vier bussen met loctite 270 vastgezet en de kleppenstoters ook geheel gereinigd en de defecte vervangen door die van de module die ik in België heb opgehaald alles weer gemonteerd olie in de module gedaan en alles weer terug geplaatst
Wilde in het begin niet starten maar naar een tijdje draaide de motor weer geen lampje motormanagment ging branden
Ongeveer 50km gereden blijft normaal lopen de tijd zal het leren of ze blijft lopen
Het is dus wel te doen zonder de module te vernieuwen
Wil iedereen bedanken die mij met raad en links heeft bij gestaan
Zal een update plaatsen als de auto blijft lopen

Graag gedaan en mooi te horen, toevallig heb ik gister de MA unit er even uit gehaald ter controle, ik heb namelijk bij koude start een cilinder die een 20 seconden niet meewerkt, eerst alle bobines vervangen (mito is bijna op 100.000 km dus nuttig onderhoud)
het kan ook een bougie zijn daar ga ik nog naar kijken.

Maar voor de zekerheid toch de MA nader bekeken, het demonteren en monteren was klaar in 1.5 uur het is geen hogere wiskunde.. na mijn reparatie zitten alle vier de bussen nog keurig op zijn plek nu inmiddels 6000 km en vijf maanden verder.  :dance:

Ook is het verstandig om na een twee a drie duizend km en het is nog steeds goed?... het kleppendeksel pakking en de vier keerringing  (27 euro dealer)  die bovenin het kleppendeksel zitten te vervangen om olie lekken in de bougie gaten en dus storingen te voorkomen.

Als er meer forumleden dit willen gaan doen? een voorwaarde is wel dat de schroefdraad M22x1 volledig intact moet zijn anders MA vervangen, en dan ook de olie en filters natuurlijk.

ze kosten op ebay     600 euro   http://www.ebay.nl/itm/Alfa-Romeo-Mito-Giulietta-1-4-Turbo-Multiair-actuator-unit-NEXT-DAY-DELIVERY-/182222550681?hash=item2a6d4f7699:g:FWUAAOSwbsBXmc~U  :13:
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #78 Gepost op: 30 oktober 2016, 11:01:00 »
Motor flucschen nieuwe bougie en bobine 465  totale rep als module vervangen moet worden 1600
Nu met silicone pakking loctite defecte ma en olie totaal ongeveer 600 dus 1000 euro gespaard
Dus is het proberen waard

Mooie besparing  :13: om geen verwarring te laten ontstaan?  het is geen siliconen maar een anarobe lijm gebruik loctite 270 of orapi 300 voor deze klus.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

Opaalfa
62

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #79 Gepost op: 30 oktober 2016, 13:14:18 »
Klopt siliconenpakken is voor deksel op de ma module schroefdraad  van de vier bussen met loctite 270 gedaan
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #80 Gepost op: 30 oktober 2016, 14:09:11 »
Klopt siliconenpakken is voor deksel op de ma module schroefdraad  van de vier bussen met loctite 270 gedaan

Houd olie lekkage wel in de gaten in de bougie gaten, de keer ringen bovenin het kleppendeksel verharden op den duur en lekken door met als gevolg doorslaande bougies.  :13:
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

OCJ
21

  • Type Alfa: Giulietta 2012
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #81 Gepost op: 21 november 2016, 19:38:23 »
Ook ik had een oplichtend geel lampje met de mededeling de motor te laten controleren en start/stopfunctie uitgeschakeld. Na ong 500 meter rijden ging ie slecht lopen, het leek op 3 cylinders. Na nog eens een kilometer rijden waren alle cilinders weer bij en geen problemen meer. Na 3 of 4 cycli van stilzetten en weer opstarten verdween gele lampje.
Ik moest van de bollenstreek naar Emmeloord op een zaterdag en op de A6 na Almere kun je heel goed doorrijden. 45 minuten boven de 3000 tpm, terug idem. Sindsdien geen meldingen meer gehad. Toch ben ik ervan overtuigd dat ik vroeg of laat aan de beurt ben met die MultiAir unit. Tegen die tijd ga ik eerst flushen en Top End Treatment toevoegen. Als dat niet zal helpen ga ik zelf aan de gang. Laten we hopen dat het zover niet zal komen.
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #82 Gepost op: 22 november 2016, 09:42:11 »
Ook ik had een oplichtend geel lampje met de mededeling de motor te laten controleren en start/stopfunctie uitgeschakeld. Na ong 500 meter rijden ging ie slecht lopen, het leek op 3 cylinders. Na nog eens een kilometer rijden waren alle cilinders weer bij en geen problemen meer. Na 3 of 4 cycli van stilzetten en weer opstarten verdween gele lampje.
Ik moest van de bollenstreek naar Emmeloord op een zaterdag en op de A6 na Almere kun je heel goed doorrijden. 45 minuten boven de 3000 tpm, terug idem. Sindsdien geen meldingen meer gehad. Toch ben ik ervan overtuigd dat ik vroeg of laat aan de beurt ben met die MultiAir unit. Tegen die tijd ga ik eerst flushen en Top End Treatment toevoegen. Als dat niet zal helpen ga ik zelf aan de gang. Laten we hopen dat het zover niet zal komen.

Dat klinkt idd als de MA module, ik heb exact hetzelfde ervaren en in mijn geval heeft de flush (2X) geholpen.

Misschien ook een idee om uit voorzorg het filter welke in de MA module zit te vervangen, kost een tientje of 3 en is eventueel makkelijk zelf te doen.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

MGBGTV8
13

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #83 Gepost op: 23 november 2016, 11:43:14 »
Zelfde ervaring.

Zie eerdere post.

Na 1X Forte flush en daarna toevoeging van Top end Treatment weer al een paar duizend km zonder
storings melding op de weg.
*

klaasvanbeek
18

  • Type Alfa: giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #84 Gepost op: 25 november 2016, 11:40:52 »
Ook ik rijd ondertussen alweer een paar maanden zonder problemen na 2x flushen.

Ga nu elke 10.000km olie verversen en hopen dat ee MA unit heel blijft.
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #85 Gepost op: 25 november 2016, 23:37:28 »
Iedereen wil maar flushen, ,....Je neemt toch ook geen klysma wanneer je geen last hebt van obstipatie?
als het onderhoud goed  is,...en bij weinig kilometers elk jaar verversen prima, de syntetische olie heeft een sterk reinigende werking die de motor schoon houdt.

We hebben het in dit topic  over een Ma unit die defect is door een of meer losgedraaide bussen van de hogedruk cilindertjes, de oorzaak daarvan is meestal het gebruik van een verkeerde type olie, en slecht onderhoud, ook word er op diverse fora gesproken over dat 0w30 voor euro 6 een betere olie zou zijn voor de MA unit, bij de nieuwere modellen word dat ook voorgeschreven.

Bij een verstopping van de olie kanalen naar de actuators zou een flush kunnen helpen, maar nogmaals bij goed onderhoud zou dat niet nodig mogen zijn.


Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #86 Gepost op: 26 november 2016, 17:25:24 »
Iedereen wil maar flushen, ,....Je neemt toch ook geen klysma wanneer je geen last hebt van obstipatie?
als het onderhoud goed  is,...en bij weinig kilometers elk jaar verversen prima, de syntetische olie heeft een sterk reinigende werking die de motor schoon houdt.

We hebben het in dit topic  over een Ma unit die defect is door een of meer losgedraaide bussen van de hogedruk cilindertjes, de oorzaak daarvan is meestal het gebruik van een verkeerde type olie, en slecht onderhoud, ook word er op diverse fora gesproken over dat 5w30 een betere olie zou zijn voor de MA unit, bij de nieuwere modellen word dat ook voorgeschreven.

Bij een verstopping van de olie kanalen naar de actuators zou een flush kunnen helpen, maar nogmaals bij goed onderhoud zou dat niet nodig mogen zijn.

Helemaal met je eens ....echter wanneer men problemen heeft kun je fluschen eventueel proberen.
Wanneer je geen problemen heb.....Dan is op tijd olie wissel/onderhoud voldoende natuurlijk.
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #87 Gepost op: 28 november 2016, 11:22:21 »
Iedereen wil maar flushen, ,....Je neemt toch ook geen klysma wanneer je geen last hebt van obstipatie?
als het onderhoud goed  is,...en bij weinig kilometers elk jaar verversen prima, de syntetische olie heeft een sterk reinigende werking die de motor schoon houdt.

We hebben het in dit topic  over een Ma unit die defect is door een of meer losgedraaide bussen van de hogedruk cilindertjes, de oorzaak daarvan is meestal het gebruik van een verkeerde type olie, en slecht onderhoud, ook word er op diverse fora gesproken over dat 5w30 een betere olie zou zijn voor de MA unit, bij de nieuwere modellen word dat ook voorgeschreven.

Bij een verstopping van de olie kanalen naar de actuators zou een flush kunnen helpen, maar nogmaals bij goed onderhoud zou dat niet nodig mogen zijn.

Natuurlijk is goed onderhoud belangrijk, maar lang niet iedereen is hier van op de hoogte hoe nauw dit luistert bij een MA en je hebt geen invloed op wat er precies in het verleden van de auto is gebeurt. Je kunt natuurlijk de onderhoudshistorie zien, maar vaak niet welke olie. Hoe goed jij je onderhoud ook uitvoert wil niet zeggen dat je zonder problemen blijft wanneer er in het verleden niet zo veel zorg gedragen is.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #88 Gepost op: 28 november 2016, 20:25:59 »
Iedereen wil maar flushen, ,....Je neemt toch ook geen klysma wanneer je geen last hebt van obstipatie?
als het onderhoud goed  is,...en bij weinig kilometers elk jaar verversen prima, de syntetische olie heeft een sterk reinigende werking die de motor schoon houdt.

We hebben het in dit topic  over een Ma unit die defect is door een of meer losgedraaide bussen van de hogedruk cilindertjes, de oorzaak daarvan is meestal het gebruik van een verkeerde type olie, en slecht onderhoud, ook word er op diverse fora gesproken over dat 5w30 een betere olie zou zijn voor de MA unit, bij de nieuwere modellen word dat ook voorgeschreven.





Bij een verstopping van de olie kanalen naar de actuators zou een flush kunnen helpen, maar nogmaals bij goed onderhoud zou dat niet nodig mogen zijn.

Natuurlijk is goed onderhoud belangrijk, maar lang niet iedereen is hier van op de hoogte hoe nauw dit luistert bij een MA en je hebt geen invloed op wat er precies in het verleden van de auto is gebeurt. Je kunt natuurlijk de onderhoudshistorie zien, maar vaak niet welke olie. Hoe goed jij je onderhoud ook uitvoert wil niet zeggen dat je zonder problemen blijft wanneer er in het verleden niet zo veel zorg gedragen is.



Klopt helemaal,


Er zijn twee verschillende dingen die hier spelen, enerzijds het defect raken van de Multiairunit door het losdraaien van de hogedrukpomp bussen/cilinders, waardoor er niet genoeg olie druk word opgebouwd om de actuators te kunnen bedienen, de meest gehoorde oorzaken daarvan zijn te oude of verkeerde olie, dat de 5w40de oorzaak is, (maar wel voorgeschreven voor de eerdere modellen) te veel olie in het carter, en een constructiefout van de MA unit, ook gebeurt het vaak dat een storing optreed na een olie beurt, de oorzaak daar van wijt ik aan de weer nieuwe dunnere olie die de al eerder losgeraakte hogedrukpomp bussen/cilinders nog gemakkelijker en meer los doet draaien en dan storingen veroorzaakt.

Anderzijds verstopping van de oliekanalen, of een luie klepbeker  waarbij een motor flush zou kunnen helpen, een flush reinigt enorm, de kans dat een vervuild motorblok verstoppingen oploopt zijn ook aanwezig, ook is vaak flushen niet goed voor de motor, vandaar mijn betoog om niet te flushen bij GOED onderhoud, maar dan hoort jaarlijks verversen bij minder dan 10000 er ook bij, ik doe het elk jaar zowiezo bij 12/14000 km.  :rolleyes:





.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #89 Gepost op: 29 november 2016, 04:28:00 »
Iedereen wil maar flushen, ,....Je neemt toch ook geen klysma wanneer je geen last hebt van obstipatie?
als het onderhoud goed  is,...en bij weinig kilometers elk jaar verversen prima, de syntetische olie heeft een sterk reinigende werking die de motor schoon houdt.

We hebben het in dit topic  over een Ma unit die defect is door een of meer losgedraaide bussen van de hogedruk cilindertjes, de oorzaak daarvan is meestal het gebruik van een verkeerde type olie, en slecht onderhoud, ook word er op diverse fora gesproken over dat 5w30 een betere olie zou zijn voor de MA unit, bij de nieuwere modellen word dat ook voorgeschreven.

Bij een verstopping van de olie kanalen naar de actuators zou een flush kunnen helpen, maar nogmaals bij goed onderhoud zou dat niet nodig mogen zijn.

Die is wat Prins alfa dealer mij gemaild heeft.

---------------------------------------------------
De olie specificaties voor de Multiair zijn alsvolgt:

 

-          Euro 5 motoren 5w40 star pure energy

 

-          Euro 6 motoren 0w30 digitek pure energy

 

De multiair unit welke in een euro 6 zit, is gelijk aan de euro 5, dus zal de olie specificatie ongewijzigd moeten blijven.

---------------------------------------------------------------------------

Dus bij oudere modellen kan al helemaal geen 5w30 erin komen.

Ik blijf bij 5w40 star pure energie van selenia.

Echter ik ververs wel gemiddeld om de 12.000 km.