!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Pedro
14

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Gepost op: 30 augustus 2020, 14:23:48 »
Hoi allemaal,

ik ben op zoek naar een Mito 1.4 turbo 155pk. Helaas zijn er weinig te vinden die origineel in nederland geleverd zijn.
Ik heb er nu 1 gevonden die geimporteerd is uit Duitsland.  Het onderhoudsboekje is er bij, en alles lijkt te kloppen.
Alleen aangezien het import is, en ik daar eigenlijk helemaal geen fan van ben, ben ik toch wel op mn hoede.

De eerste onderhoudsbeurt die de auto gekregen heeft na 2 jaar is niet uitgevoerd door de dealer, maar door een soort kwik fit.
Is dit de normale gang van zaken in Duitsland? In Nederland zou dit bij de dealer gedaan worden ivm garantie lijkt me.

En de distributieriem is pas vervangen na 6 1/2 jaar. Dat is toch veel te laat lijkt mij?

Alvast bedankt voor de eventuele kijk van jullie hierop!
*

MysteryAngel
2.694

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2020, 18:30:56 »
Met import auto´s blijft het natuurlijk altijd een gok.
Maar als het op onderhoud aan komt denk ik niet dat er veel verschil zit tussen NL en Duitsland.
Hier in NL heb je ook vele auto service garages en sommige zijn ook gewoon erkend,
zoals een Bosch car service etc.
Bij dit soort bedrijven behoud je volgens mij ook gewoon je originele dealer garantie mits erkend.
Al is dat bij oudere auto´s zoals zo´n Mito in kwestie natuurlijk niet meer van toepassing.
Zolang het onderhoudsboekje netjes is ingevuld en de auto aantoonbaar netjes op tijd,
zijn beurtjes gehad heeft, zou ik me daar niet al te druk over maken.
Niet alle mensen gaan voor ieder wis wasje naar de dealer, zeker niet naar mate de auto´s ouder worden.
De eerste distributie riem vervangen pas naar 6.5 jaar is inderdaad wel wat lang,
maar ja wat zegt dat?

Maar goed vanaf een advertentie kan je natuurlijk niet echt oordelen over de staat van een auto.
Gewoon goed kijken, oren en ogen open houden en vooral een uitgebreide proefrit maken.
En als je toch twijfels hebt, gewoon laten staan of een aankoop keuring bespreken.
Maar hou er wel rekening mee dat je over een auto van +/- 10 / 12 jaar oud praat.
Dus ja er zal ongetwijfeld wel ergens iets op aan te merken zijn.
En dat is ook iets wat je gewoon moet in calculeren bij de aankoop van een oudere auto,
je kunt immers een keer tegen een versleten koppeling etc aanlopen op den duur.
De 155PK Mito heeft overigens geen multiair techniek, dus daar hoef je je al geen zorgen om te maken,
Let er vooral wel op dat de auto wel goed schakelt. :)

*

Pedro
14

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2020, 20:36:56 »
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Het blijft in mijn ogen bijzonder dat een nieuwe auto nooit bij de dealer een onderhoudsbeurt krijgt. De 2e beurt is bv bij de vw dealer gedaan...
Maar misschien is dat in Duitsland wel de normale gang van zaken.

In principe heb ik wel een redelijk gevoel bij deze auto, maar aan de andere kant heb ik geen haast. Dus bij twijfel kijk ik waarschijnlijk toch verder.

*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2020, 07:43:10 »
Je geeft zelf al het belangrijkste antwoord: bij twijfel, niet doen! Je moet er zelf immers daarna mee rondrijden en dat moet natuurlijk goed voelen :)

Wat betreft over de grens kopen: onderhoudshistorie is veelzeggend, maar niet zaligmakend. Wat kun je weten over de eigenaar, welke opties zijn er aangevinkt bij aankoop (als het de eerste eigenaar is geeft dat een idee van in hoeverre het een liefhebber is/hoeveel budget er beschikbaar is).

Daarnaast klopt het wat @MysteryAngel zegt: onderhoud hoeft niet per definitie bij de dealer plaats te vinden voor behoud van garantie! Het moet aantoonbaar volgens fabrieksschema gedaan zijn. Alfa dealers zijn niet de meest voorkomende garages, en wellicht zat er een in de buurt waar hij al jaren kwam. Kwestie van de facturen/boekjes opvragen bij de verkoper :)

De 155pk is een redelijk simpel en standaard blok qua mechanica, dus geen lastige multi-air modules of zulks. Tip: luister naar de versnellingsbak in z’n 6 en controleer op overmatige speling op de pook bij gas los/gas geven in de 6e versnelling (5mm mag nog, meer is een mogelijk punt). De M32 is ook in de MiTo wel eens door z’n lagers gesleten, revisie kost ongeveer €1000.

Succes met de zoektocht, en geniet ook van het avontuur!
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Alfa 147 Ti
1.585

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2020, 08:41:56 »
Hou er rekening mee dat op dit moment op auto scout in Duitsland heelveel nep advertenties staat met auto’ s die helemaal niet te koop staan bij de eigenaar , dit zijn allemaal particulieren met wel een erg lage vraagPrijs ik zit dan nog regelmatig naar een Giulia of een Stelvio te kijken en ben bij zo iemand terecht gekomen met een QV van 2018 voor 45.000 euro kijk ik bij de foto’s zijn die gewoon van Wim Prins en bij een Giulia van Klomp Cars dus wat ik er mee wel zeggen
Wees op de hoede net als bij auto ‘s van buiten Europa bijv USA  zie het chassisnummer te krijgen en ga maar eens naar goagle voer het nummer in en je komt
de mooiste foto’s tegen die je liever niet bij de auto ziet ,veel plezier nog bij het vinden van je nieuwe auto.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2020, 09:23:29 »
Bovenstaande is zeker een risico! Om dit te verkleinen een tweetal tips:
- Koop bij een dealer of vakgarage, vaak te herkennen aan de kwaliteit van de foto’s, tekst, en het aanwezig zijn van hun bedrijfsnaam (inkoppertje, maar snel overheen gelezen)
- Bekijk een advertentie altijd even op de site van de aanbieder zelf! Dit helpt je verifiëren of een auto er daadwerkelijk staat.

Zelf heb ik vorige week mijn auto uit Tsjechië gehaald. De advertentie op AutoScout24 was prima, echter die op de dealer website ronduit super! Detailfoto’s van alle aanwezige puntjes, technisch uitgebreide omschrijving; eigenlijk precies wat je zoekt!

En tot slot, om aan te haken op het verhaal van de Giulia van @Alfa 147 Ti :

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn... ;)
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

MysteryAngel
2.694

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2020, 19:18:18 »


En tot slot, om aan te haken op het verhaal van de Giulia van @Alfa 147 Ti :

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn... ;)

ja dat is zeker belangrijk bij import auto´s.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook so :)

*

Pedro
14

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2020, 21:39:26 »
Iedereen bedankt voor de tips! Die neem ik zeker mee tijdens mijn zoektocht. Mocht er iemand toevallig nog een betrouwbare Mito 1.4 155 pk weten, dan hou ik me aanbevolen.
*

Pedro
14

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2020, 15:50:09 »
Ik heb ondertussen een proefrit gemaakt met 2 Mito's 1.4 155pk.
Maar het leken wel 2 verschillende auto's.

De eerste was aardig comfortabel, en ook best snel. De andere leek wel een kart, en was volgens mij ook langzamer.
Nu komt er natuurlijk weer een vraag... (-;

Hebben al die Mito's 1,4 dezelfde onderstel, of zit daar ook nog verschil tussen?
Als ik het kenteken google van de comfortabele Mito, dan wordt nergens "sport" vermeld, maar dat kan misschien ook wel zijn omdat het een import is.
De 2e is dus wel officieel een sport.
*

MysteryAngel
2.694

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2020, 19:29:07 »
Citaat van: Pedro op  2 september 2020, 15:50:09
Citaat van: Pedro op  2 september 2020, 15:50:09
Ik heb ondertussen een proefrit gemaakt met 2 Mito's 1.4 155pk.
Maar het leken wel 2 verschillende auto's.

De eerste was aardig comfortabel, en ook best snel. De andere leek wel een kart, en was volgens mij ook langzamer.
Nu komt er natuurlijk weer een vraag... (-;

Hebben al die Mito's 1,4 dezelfde onderstel, of zit daar ook nog verschil tussen?
Als ik het kenteken google van de comfortabele Mito, dan wordt nergens "sport" vermeld, maar dat kan misschien ook wel zijn omdat het een import is.
De 2e is dus wel officieel een sport.

Weet je wel zeker dat het beide 155pk Mito´s waren?
Je hebt namelijk ook een 135PK 1.4 Multiair turbo,
al denk ik niet dat die 20PK een aanzienlijk merkbaar verschil zal opleveren.
Zover ik weet is de 155PK altijd een sport, al kunnen de uitvoeringen zeker verschillen per land.
*

Pedro
14

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2020, 19:31:15 »
Ja dat weet ik zeker. Heb de motorkap ook open gehad. Misschien was die verlaagd of zo. Anders weet ik het ook niet.
*

MysteryAngel
2.694

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2020, 19:33:47 »
Citaat van: Pedro op  2 september 2020, 19:31:15
Citaat van: Pedro op  2 september 2020, 19:31:15
Ja dat weet ik zeker. Heb de motorkap ook open gehad. Misschien was die verlaagd of zo. Anders weet ik het ook niet.

Een Mito 1.4 155PK Sport is wel een vrij hard geveerde auto. die zeker vlot aan moet voelen kwa rijden.
Dus als die toevallig op 18inch wielen staat, dan zal die zeker wat stug / hard aanvoelen.
Het kart gevoel is volgens mij zoals een Mito 1.4 155PK Sport op 18inch wel zal moeten aanvoelen.
Al kan het zijn dat ze misschien nog hardere veren of zelfs verlaging erop gezet hebben.
*

Pedro
14

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #12 Gepost op: 2 september 2020, 19:49:01 »
Was wel gewoon 17 inch, maar de zoektocht gaat gewoon verder. Uiteindelijk vind ik er 1 die naar mn zin is.
*

MysteryAngel
2.694

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #13 Gepost op: 3 september 2020, 19:07:00 »
Citaat van: Pedro op  2 september 2020, 19:49:01
Citaat van: Pedro op  2 september 2020, 19:49:01
Was wel gewoon 17 inch, maar de zoektocht gaat gewoon verder. Uiteindelijk vind ik er 1 die naar mn zin is.

Natuurlijk ken ik je budget niet.
Maar misschien is een iets ruimere Giulietta een interessant alternatief?
Al zijn de benzine versies natuurlijk wel wat duurder nog, althans in NL.
De 155PK Sport versie van de Mito is relatief lastig te vinden,
omdat die alleen in de eerste bouwjaren van Mito geleverd is.

Een Giulietta 1.4T 120PK is namelijk ook een Tjet en geen MA zoals de 170PK.

*

Pedro
14

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: auto uit Duitsland onderhoud niet bij dealer..
« Reactie #14 Gepost op: 3 september 2020, 21:54:54 »
De mito is bedoelt als 2e autootje. Dus een giulietta is eigenlijk te groot. We hebben nu als 2e auto een grandepunte.

De Fiat rijdt nog, dus echt haast heb ik niet.