!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Even een berichtje voor alle Quadrifoglio rijders: vrijwel iedereen krijgt vroeg of laat te maken met een tikkend geluid uit de voorste wielkasten bij scherp sturen. Dit wordt op den duur erger. Het heeft lang geduurd voordat ook Alfa wist wat het probleem was. Bij veel mensen zijn er aandrijfassen vervangen, omdat het vermoeden was dat dit de homokineet betrof. Dure reparaties dus, maar uiteindelijk niet de oplossing omdat het probleem terugkwam.

Het probleem is gevonden en het betreft dat er speling komt op de remklauw. Die heeft te maken met kleine vibraties omdat er te grote toleranties zijn in de naaf, remschijf en klauw. Alfa heeft dit opgelost met een spacerset die voor en achter de remschijf wordt geplaatst. Daarmee moet het getik voorbij zijn. Deze set:



Hopelijk worden hiermee veel dure onnodige reparaties voorkomen!
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

xndero
5

  • Type Alfa: Alfa Romeo Stelvio 2.2
  • *
    - Startende Alfist
Bedankt voor het delen! Is dit enkel bij de Quadrifoglio het geval?
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Geniaal als ze het gevonden hebben en zo opgelost. De doven die niet vernemen of het van een aandrijfas (achter!!!) of vooras komt, moeten ze voortaan alleen lekker olie laten wisselen.
Het tussen naaf en schijf monteren van een dergelijke spacer kan mij nog iets bij voorstlleen dat dat ie zou doen, maar ook tussen schijf en velg ontgaat mij (of is het de tekst die mij misleidt over voor / achter ... schijf of as..)
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

tgraaf
7

  • Type Alfa: Stelvio klavertjevier
  • *
    - Startende Alfist
Dank voor deze info! Ik ben in Italië met mijn Stelvio Q! Mooi bochtenwerk, ramen en dakje open. En toen hoorde ik voor het eerst het tikkende geluid bij (bijna) maximale stuuruitslag.

@super_alfist : weet je of er schade ontstaat door er langer mee door te rijden? Ik heb zo’n 10 dagen te gaan in Italië?

Ciao
*

tgraaf
7

  • Type Alfa: Stelvio klavertjevier
  • *
    - Startende Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2022, 15:59:40 »
Vorige week hebben ze bij Janssen van Kouwen een set spacers geplaatst en dit blijkt inderdaad de oplossing voor het probleem te zijn. Frappant dat de dit een onbekend probleem was voor de Alfa Romeo dealer in Perugia - Q-dealer - (Italie), en in Nederland blijkt het ook niet breed bekend bij de dealers. Terwijl Allianz, mijn auto heeft de uitgebreide garantie, bekend is met het euvel. Hierdoor was het eenvoudig om de kosten van de reparatie te verhalen onder de garantie.
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2022, 18:11:21 »
Ik heb de spacers nog niet maar tijdens de laatste beurt zijn de naafloopvlakken gereinigd en is het probleem ook weg. Dat schijnt volgens de monteur de oorzaak van het euvel te zijn. De spacers zorgen voor minder frictie, maar de oorzaak moet dus vet en vuil tussen velg en naaf zijn waar zonder spacers het probleem sneller optreed.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

SMR
229

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2022, 14:06:34 »
Het is een bekend probleem inderdaad. Zie bijlage voor de TSB, die kreeg ik van een mede forumgebruiker.
Ik heb het probleem zelf ook op de Giulia, maar de garage waar ik de auto heb gekocht doet er mogelijk over. Volgens hem heeft Alfa aangegeven dat het een comfort klacht is en dus niet onder garantie valt.
Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2022, 15:26:18 »
Het is een bekend probleem inderdaad. Zie bijlage voor de TSB, die kreeg ik van een mede forumgebruiker.
Ik heb het probleem zelf ook op de Giulia, maar de garage waar ik de auto heb gekocht doet er mogelijk over. Volgens hem heeft Alfa aangegeven dat het een comfort klacht is en dus niet onder garantie valt.
Klopt, het is geen "gratis" terugroepactie omdat de veiligheid niet in het geding is. Typisch Alfa haha.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Alfa 147 Ti
1.588

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2022, 22:56:32 »
Blijft toch bijzonder dat dit niet gratis is of zie ik dit verkeerd.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2022, 23:11:19 »
Blijft toch bijzonder dat dit niet gratis is of zie ik dit verkeerd.

Klopt. Maar Italianen zijn ook erg bijzonder.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

SMR
229

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2022, 10:25:52 »
Blijft toch bijzonder dat dit niet gratis is of zie ik dit verkeerd.

Vind ik ook, de kosten zijn verwaarloosbaar voor autos van 100k+
Ook zeggen dat het een comfort klacht is vind ik niet passen bij deze auto's.

@alfata bij mij zijn ze ook schoongemaakt  een maand geleden en verdween het geluid even, maar na grofweg 1000km weer langzaamaan terug gekomen. Inmiddels 8000km verder en het geluid is net zo erg als voor het schoonmaken. Ik vrees dat je die spacers toch zal moeten monteren.
Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2022, 12:35:43 »
Blijft toch bijzonder dat dit niet gratis is of zie ik dit verkeerd.

Vind ik ook, de kosten zijn verwaarloosbaar voor autos van 100k+
Ook zeggen dat het een comfort klacht is vind ik niet passen bij deze auto's.

@alfata bij mij zijn ze ook schoongemaakt  een maand geleden en verdween het geluid even, maar na grofweg 1000km weer langzaamaan terug gekomen. Inmiddels 8000km verder en het geluid is net zo erg als voor het schoonmaken. Ik vrees dat je die spacers toch zal moeten monteren.

Helder. Ik heb nu ook nieuwe remschijven laten monteren (ja, ik rem goed haha) en ik zie even wanneer het terugkomt. Valk had de spacers al in back order staan maar zijn nog niet geleverd. Krengen zijn wel van goud gemaakt, want voor alle 4 de wielen is het iets van 500 euro ex montage.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

SMR
229

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2022, 13:02:10 »
Bij mij hoeven ze alleen op de vooras, waarom bij de Stelvio ook op de achteras?
Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

SMR
229

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2022, 13:04:02 »
Ik had ook ergens een prijs gezien van meer dan 400 Eur voor de de set, maar die kon ze helemaal niet meer leveren. Het zijn 4 spacers, 2 per wiel.
Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Probleem: tikkend geluid bij scherp sturen op lage snelheid (Stelvio/Giulia Q)
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2022, 13:47:40 »
Bij mij hoeven ze alleen op de vooras, waarom bij de Stelvio ook op de achteras?

Daar lijkt ook getik vandaan te komen.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1