!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #90 Gepost op: 29 november 2016, 17:53:13 »
Citaat
Dus bij oudere modellen kan al helemaal geen 5w30 erin komen.

Ik blijf bij 5w40 star pure energie van selenia.

Echter ik ververs wel gemiddeld om de 12.000 km.


Ja je hebt gelijk ik bedoel eigenlijk ook de 0W30 voor euro 6, ik heb het aangepast, bedankt voor het opmerken   :iagree:
er gaan wel verhalen in diverse fora dat dat type beter zou zijn voor de multiair, of het zo is ??
volgens een monteur van de dealer gaan ze meestal defect rond de 45.000 km of veel later rond de 100.000 km, maar het komt beslist niet heel vaak voor, bij deze dealer hebben ze maar een paar gehad.

Ik houd het zelf ook op 5w40 acea c3  en heb ik de selenia via autobandenmarkt besteld was niet zo duur daar  :) maar of dat de enige olie is voor de Mito geloof ik niet in, elke olie met FIAT 9.55535-S2  specificatie
moet er gewoon in kunnen, Dealers gebruiken echt niet alleen maar selenia,..... linkje naar autobandenmarkt.nl

https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/oshop.pl?cart_id=17138824.107.16407&dsco=107&list_size=20&vehicle_disabled=1&Cookie=&oil_category=motorolie&oil_brand=selenia&oil_release=acea-c3&oil_viscosity=5w-40&hersuchen=Toon+aanbiedingen
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #91 Gepost op: 29 november 2016, 18:35:23 »
Voorheen bestelde ik altijd kroon oil met de goede specs  voor de Multi air. Sinds de laatste onderhoud heb ik ook via  die site selenia besteld. Multi air is bij mij rond de 93.000 km vervangen. Nu staat de teller op 140.000 . Hopelijk blijft hij heel. Anders moet ik een goede monteur vinden die misschien de ma kan fixen zoals jij dat gedaan heb.
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #92 Gepost op: 29 november 2016, 19:43:14 »
Voorheen bestelde ik altijd kroon oil met de goede specs  voor de Multi air. Sinds de laatste onderhoud heb ik ook via  die site selenia besteld. Multi air is bij mij rond de 93.000 km vervangen. Nu staat de teller op 140.000 . Hopelijk blijft hij heel. Anders moet ik een goede monteur vinden die misschien de ma kan fixen zoals jij dat gedaan heb.

ja misschien blijft hij prima werken , maar het is zelf prima te doen als je de tuturial op alfaowner goed leest is het niet moeilijk, ik heb zelfs kort geleden de ma er uit gehad, ik had weer misfires, bleek achteraf bobine bougie probleem, maar ik moest het weten, dus  ma gedemonteerd en de bussen zaten allen nog prima op hun plek, het sleutel werk koste mij 1.5 uur, bij de tweede keer weet je precies hoe het moet dus dat valt wel mee.

Ik wil ook wel helpen mocht dat nodig zijn, dan moet je wel wat in de buurt zitten natuurlijk, maar het is met opaalfa ook gelukt op afstand.   :steeringwheel: 



Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #93 Gepost op: 29 november 2016, 21:37:13 »
Voorheen bestelde ik altijd kroon oil met de goede specs  voor de Multi air. Sinds de laatste onderhoud heb ik ook via  die site selenia besteld. Multi air is bij mij rond de 93.000 km vervangen. Nu staat de teller op 140.000 . Hopelijk blijft hij heel. Anders moet ik een goede monteur vinden die misschien de ma kan fixen zoals jij dat gedaan heb.

ja misschien blijft hij prima werken , maar het is zelf prima te doen als je de tuturial op alfaowner goed leest is het niet moeilijk, ik heb zelfs kort geleden de ma er uit gehad, ik had weer misfires, bleek achteraf bobine bougie probleem, maar ik moest het weten, dus  ma gedemonteerd en de bussen zaten allen nog prima op hun plek, het sleutel werk koste mij 1.5 uur, bij de tweede keer weet je precies hoe het moet dus dat valt wel mee.

Ik wil ook wel helpen mocht dat nodig zijn, dan moet je wel wat in de buurt zitten natuurlijk, maar het is met opaalfa ook gelukt op afstand.   :steeringwheel:

Vindt ik een oprecht aanbod van je. Wie weet ...hoop dat het niet nodig is. Waarschijnlijk is de afstand van elkaar redelijk ver.

Nu in ieder geval op tijd onderhoud en hopen dat de ma het vol houd  :dance:
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #94 Gepost op: 18 december 2016, 12:20:22 »
Zeg Opaalfa, ik ben benieuwd of de MA zich wat goed houd, geen problemen meer?
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

brinkerik
1.831

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #95 Gepost op: 13 februari 2017, 19:43:58 »
http://www.driving-dutchman.nl/op-tijd-olie-verversen-essentieel-voor-alfa-romeo-multiair-motoren/

waarom gaat de Multi air motor..   dezelfde gevoelige kant op als de Twinspark..   :(   



Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Opaalfa
62

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #96 Gepost op: 13 februari 2017, 21:02:58 »
Hallo mijn multie air houd zich goed
*

berreber
460

  • Type Alfa: Giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #97 Gepost op: 23 februari 2017, 13:24:57 »
http://www.driving-dutchman.nl/op-tijd-olie-verversen-essentieel-voor-alfa-romeo-multiair-motoren/

waarom gaat de Multi air motor..   dezelfde gevoelige kant op als de Twinspark..   :(   

Bedoel je dat de TS motoren ook gevoelig zijn voor de juiste olie? Qua dikte of qua zuiverheid?

PS. Voor de mensen die nog Selenia olie zoeken, amazon bied het ook vrij goedkoop aan. (9 euro de liter)
Nu:
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo 155 2.0
Voorheen:
Alfa 147 1.6TS (2x)
Re: Motor storing
« Reactie #98 Gepost op: 23 februari 2017, 13:27:32 »
TS motoren vooral qua oliepeil  :-X
*

berreber
460

  • Type Alfa: Giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #99 Gepost op: 23 februari 2017, 13:39:44 »
TS motoren vooral qua oliepeil  :-X

Haha ja daar ben ik me heel goed bewust van  :lol_hitting:

Ik denk dat ik zo'n beetje vaker olie peil dan dat ik tank :D :D
Nu:
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo 155 2.0
Voorheen:
Alfa 147 1.6TS (2x)
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #100 Gepost op: 24 april 2017, 16:52:35 »
ook gebeurt het vaak dat een storing optreed na een olie beurt, de oorzaak daar van wijt ik aan de weer nieuwe dunnere olie die de al eerder losgeraakte hogedrukpomp bussen/cilinders nog gemakkelijker en meer los doet draaien en dan storingen veroorzaakt.

Een beetje een topic kick, excuus daarvoor. Ik zit ook met een MA gerelateerde storing direct na een oliewissel. Wat ik opvallend vind is dat de storing (P1062) binnen 500m na de oliewissel naar voren kwam. Kan de veranderde viscositeit op zo'n piepklein stukje al het versnelde losdraaien van die bussen veroorzaken?

Juist omdat ik in eerste instantie alleen P1062 (oil supply solenoid valve stuck) had, hoopte ik dat een flush de 'vastzittende valve' zou losmaken. Dat was niet het geval.
Ik heb vervolgens het (on)bekende MA filter vervangen. Er kwam geen olie uit toen het filter los was. Ik lees op sommige sites dat na het vervangen van dit filter de MA module voorgesmeerd moet worden, klopt dat? Ik heb dat niet gedaan...en ook niet de 'calibratie' uitgevoerd. Wie kan helderheid verschaffen?
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #101 Gepost op: 24 april 2017, 17:40:28 »
Citaat
Een beetje een topic kick, excuus daarvoor. Ik zit ook met een MA gerelateerde storing direct na een oliewissel. Wat ik opvallend vind is dat de storing (P1062) binnen 500m na de oliewissel naar voren kwam. Kan de veranderde viscositeit op zo'n piepklein stukje al het versnelde losdraaien van die bussen veroorzaken?

Los draaien was mijn eerste gedachte maar ik denk toch eerder dat de dunnere nieuwe olie  minder druk op bouwt bij losgedraaide cilinders dan de oudere olie met als gevolg dat er te weinig olie voorhanden is om de actuators te voorzien en een storing als gevolg.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #102 Gepost op: 10 mei 2017, 10:02:19 »
Inmiddels veel contact gehad met BMP maar wellicht goed om hier te delen:

omdat ik steeds last had van storing P1062 + gevolg dat bij koude motor 1 cilinder niet lekker meedeed (heel kort), heb ik eerst de olie+filter vervangen, toen 2 flessen Forte flush toegevoegd, volgens handleiding uurtje laten draaien, weer olie + filter gewisseld en dit keer ook het MultiAir filter.

Helaas nog steeds dezelfde storing, P1062.

Daarom heb ik deze week de MultiAir module losgehaald en bij demonteren bleek dat minimaal 4 van de 8 actuatoren los lagen, dus de borgringetjes misten waardoor deze busjes/actuatoren er uit vielen. Kon ze gelukkig makkelijk terugvinden, maar zonder borgringetjes heb je er niks aan. Dit zou mogelijk de storing kunnen verklaren, want zonder ringetje kan de actuator te ver naar beneden komen en klem komen te zitten.
Ik heb inmiddels de MultiAir module gereinigd en heb via een sloop/metaalhandel een paar defecte modules gevonden waar nog wel goede actuatoren in zitten (lucky basterd!). Ik heb nu dus een voorraadje van die dingen, en ga komend weekend de module verder reinigen en weer inbouwen.
Enige waar ik nog mee zit is de vloeibare pakking van het deksel van de MultiAir module, misschien zelf wat kopen en doen of hopelijk wil een garage de Module weer dichtmaken.
Ik zie ook wel op tegen het inbouwen van de module, maar we zullen zien.
Ik kan wellicht wat foto's maken, als ik het niet vergeet.

Ik moet zeggen dat ik weinig sleutel ervaring heb maar dankzij verschillende forums en hulp is het wel te doen. Zeker gezien de potentiele besparing is het een interessante klus. Je moet er wel tegen kunnen dat je auto een tijdje niet te gebruiken is.

Wat verder opvallend is, is dat bijna iedereen die MA problemen heeft last heeft vast losgedraaide cilindertjes, misfires en meerdere storingen terwijl bij mij het probleem *lijkt* te komen van missende borgringen en wellicht wat vervuiling. Mijn cilinder/busjes in de module zitten nog keurig vast.
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #103 Gepost op: 10 mei 2017, 17:22:06 »
Hoe oud is de betreffende Giulietta? Ik meen gelezen te hebben in mijn zoektocht dat met name de 2010-2012 modellen er last van hebben dat bij verkeerd oliegebruik de MA unit het nog wel eens wil begeven. Daarna is het minder gevoelig geworden na een update per 2013-2014 van de motoren?

Mijn MiTo uit 2010 was nog jong toen ik ze van de hand deed met zo'n 20k op de teller. Logischerwijs nooit gezeik mee gehad. Ook altijd dealer onderhouden en zelf nooit bij hoeven vullen.

Wel kwam ik van de week in de schuur nog een 5w40 selenia fles tegen specifiek voor de multiair. Zal ik destijds ongetwijfeld gekocht hebben voor de MiTo. Die fles houd ik maar effies achter de hand.
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #104 Gepost op: 11 mei 2017, 08:35:14 »
Het is een Bravo :-X uit 2011
Moest echt wat info hebben en delen over MultiAir, daarom hier aangemeld.

Wat betreft de olie: zoals BMP al zei kan en mag het niet uitmaken of het Selenia of Castrol oid is, als je maar de juist viscositeit en vervangingstermijn aanhoudt. Het is gewoon een zwak onderdeel. Maar ook ik heb me laten ompraten en heb nu een voorraadje Selenia.
Ook opvallend: de Selenia voor fiat en alfa zijn verschillend, maar (MA) motor is hetzelfde...