!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Niels G60
428

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #30 Gepost op: 24 oktober 2021, 19:09:57 »
Ik denk dat ik deze beste meneer (die aan jou auto werkt Arjan) aan de lijn heb gehad.. Het ging iig over de waardes van de trekkoppeling, en dat ze deze niet vooraf uitgelezen hadden maar opgemeten.

Ik heb verteld dat ik ze altijd uitlees en terug zet, in alle gevallen nu 10.8 geweest. En dat ik dat in dit geval nu ook zal doen. Ik begrijp ook dat LUC bijv 10.5 op geeft in hun beschrijving...

Verder schiet mij nu te binnen wat betreft het trillen... Bij jou is/was het vliegwiel niet mee vervangen toch? Miss moeten ze dan ook eens aan denken/kijken toch. Want als je hem niet mee doet vervangen, moet ie wel met speciaal gereedschap ''terug'' gezet worden, zodat de bak hier weer in vast ''grijpt''. Dit hebben wij zelf nog nooit gedaan, omdat wij altijd adviseren geen risico te lopen en het vliegwiel mee te vervangen.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

ArjanB
2.008

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #31 Gepost op: 24 oktober 2021, 20:22:14 »
Bedankt Niels!
Die 10,5mm staat genoemd in de eLear clutch instruction van de 4C (zie attachment onderaan in deze eerdere post).

Ik heb dus met 'self-calibrated odd no. gear clutch postion closed' de correcte waarde uitgelezen in AlfaOBD he, die 9,6mm aangeeft?


Zal ze morgen weer bellen en (hopelijk) ervan overtuigen dan ipv inleren ze helaas de bak er onderuit zullen moeten halen om de koppeling goed af te stellen.

Vliegwiel is inderdaad niet mee vervangen, auto heeft pas 50k gelopen dus mag hopen eigenlijk dat die nog goed is. Joel noemde ook al dat die terug gezet moet worden, weet niet of ze dat gedaan hebben, zal dat ook vragen.
Zie trouwens dat zo'n vliegwiel gereviseerd 599,- kost bij QVerde, dus als die nog mee kan zou dat wel mijn financiele voorkeur hebben...
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

GT1986
1.184

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #32 Gepost op: 25 oktober 2021, 14:13:06 »
Ik denk dat ik deze beste meneer (die aan jou auto werkt Arjan) aan de lijn heb gehad.. Het ging iig over de waardes van de trekkoppeling, en dat ze deze niet vooraf uitgelezen hadden maar opgemeten.

Ik heb verteld dat ik ze altijd uitlees en terug zet, in alle gevallen nu 10.8 geweest. En dat ik dat in dit geval nu ook zal doen. Ik begrijp ook dat LUC bijv 10.5 op geeft in hun beschrijving...

Haha, leest de dealer op dit forum mee en heeft men uit pure wanhoop nu maar het TCT-orakel gebeld? ;D
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Robert69
1.337

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2021, 16:02:39 »
Ik denk dat ik deze beste meneer (die aan jou auto werkt Arjan) aan de lijn heb gehad.. Het ging iig over de waardes van de trekkoppeling, en dat ze deze niet vooraf uitgelezen hadden maar opgemeten.

Ik heb verteld dat ik ze altijd uitlees en terug zet, in alle gevallen nu 10.8 geweest. En dat ik dat in dit geval nu ook zal doen. Ik begrijp ook dat LUC bijv 10.5 op geeft in hun beschrijving...

Haha, leest de dealer op dit forum mee en heeft men uit pure wanhoop nu maar het TCT-orakel gebeld? ;D

Dat is helemaal geen gekke gedachte, het zou niet de enige zijn die meeleest. Ik weet dat een welbekende tuner veel fora en FB-pagina's in de gaten houdt om te kijken of er iets naars over hem geschreven wordt.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Niels G60
428

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2021, 18:55:03 »
Bedankt Niels!
Die 10,5mm staat genoemd in de eLear clutch instruction van de 4C (zie attachment onderaan in deze eerdere post).

Ik heb dus met 'self-calibrated odd no. gear clutch postion closed' de correcte waarde uitgelezen in AlfaOBD he, die 9,6mm aangeeft?


Zal ze morgen weer bellen en (hopelijk) ervan overtuigen dan ipv inleren ze helaas de bak er onderuit zullen moeten halen om de koppeling goed af te stellen.

Vliegwiel is inderdaad niet mee vervangen, auto heeft pas 50k gelopen dus mag hopen eigenlijk dat die nog goed is. Joel noemde ook al dat die terug gezet moet worden, weet niet of ze dat gedaan hebben, zal dat ook vragen.
Zie trouwens dat zo'n vliegwiel gereviseerd 599,- kost bij QVerde, dus als die nog mee kan zou dat wel mijn financiele voorkeur hebben...

Dat lijkt me idd die waarde te zijn ja, en dan staat ie wel aardig naast.

Dat vliegwiel is speciaal gereedschap voor, ik heb dat vluchtig voorbij gelezen destijds in Elearn, maar omdat wij dat niet nodig hadden ivm nieuw vliegwiel, niet heel specifiek op gelet. Maar je moet bepaalde veren ''terug'' drukken, zodat het weer vast klikt op het moment dat je de bak terug monteert. Kwam ineens in me op, omdat je na de wissel en div balanceringen verder nog steeds trillingen hebt, is het miss geen gek idee ook eens aan het vliegwiel te denken/kijken.

Ik had em persoonlijk sws mee vervangen. Tuurlijk heeft je auto maar 50k gelopen, maar das de vorige eigenaar (nee niet Sander hahaha) er vrolijk Launch Control veelvuldig op los heeft gelaten... De koppeling is immers met 50k ook eraan.

Ter vergelijking, die TCT van me broer hebben we gedaan bij 210k ong ;)
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #35 Gepost op: 27 oktober 2021, 09:53:19 »
Zou AUTODOC eens in de gaten houden, daar komt het DM vliegwiel van LUK nieuw regelmatig voor onder de 500 nieuw voorbij.
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

ArjanB
2.008

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #36 Gepost op: 1 november 2021, 17:43:43 »
Dat lijkt me idd die waarde te zijn ja, en dan staat ie wel aardig naast.

Afspraak om de bak opnieuw in te leren is verzet naar een week later (dus over twee weken pas), en auto is voor een volle dag ingepland ipv 2 uur - ze waren het ermee eens dat inleren niet voldoende is om klachten te verhelpen, omdat de afstand niet correct is.

Toch wel vreemd dat je handmatig de afstand van de koppelingsplaten moet meten (zo staat het in eLearn dus), en dat die dan na montage bij uitlezen een andere waarde geeft; is het opmeten met schuifmaat zo foutgevoelig? Verloopt de afstand bij monteren?  Ook bij topic starter moest de bak er weer onder uit om de afstand correct te krijgen.

Je kan alleen de trekkoppeling afstellen met dat moertje. Deze waarde moet je uitlezen voor je demonteert en dan zo terug zetten. Deze zit meestal rond de 10.8. Vandaar dat luk ook 10.5 bijv op geeft. Als ze het bij jou met de schuifmaat hebben gedaan, is de kans best groot dat ze er naast zitten. Zo hebben wij de eerste ook gedaan, maar daarna toch direct met de tester bekeken, en weer aangepast omdat ie er wat naast stond toch. Sinds dien doen we standaard bak aan de stekkers en met de computer eraan ''afstellen''. De rest moet gewoon door de inlee rprocedures van de module gedaan worden.

Uitlezen voor demontage zal nu niet meer lukken...jij zou deze in mijn geval op 10,8 zetten, en niet 10,5?

nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Niels G60
428

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #37 Gepost op: 1 november 2021, 19:16:51 »
Ik zou die van jou nu terug zetten tussen de 10.5 en 10.8, je moet even uitkijken hoe je exact uit komt en de boring er nog op past/kan.

Die van mij broer stond op 10.8, en toen wij hem op 10.8 hadden paste de boring niet, dus net verdraaid zodat het erop kon (ik dacht 10.6 of 7 uiteindelijk).

Maar alle die ik het uitgelezen zaten eig op de 10.8, dus ik zou daar op mikken. Komt dat net niet uit met borgen/vast zetten, dan zo doen dat je naar beneden ipv omhoog gaat, ma dat zal net een fractie zijn.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

GT1986
1.184

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #38 Gepost op: 18 november 2021, 13:14:16 »
@ArjanB hoe is het afgelopen? Schakelt de bak nu weer zoals zou moeten?
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #39 Gepost op: 18 november 2021, 13:37:37 »
Ben ook wel nieuwsgierig 🧐!!?
*

ArjanB
2.008

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #40 Gepost op: 19 november 2021, 14:15:46 »
@ArjanB hoe is het afgelopen? Schakelt de bak nu weer zoals zou moeten?

Nou, auto zojuist opgehaald. Bak was eronder uit gehaald, monteur snapte zelf eigenlijk niet goed waarom de afstand er zoveel naast stond terwijl alles goed was opgemeten. Maar gaven toe dat het niet goed stond. Bak is eronder uit gehaald, alles opnieuw afgesteld en weer gemonteerd.

Rijden.
Flink doortrekken en schakelen naar 4: toch nog een schok in N, en een flinke schop in D.
Bij normaal rijden soepel,maar dat was al. Dus niets verbeterd...
Nou ja, er is wel iets verbeterd - banden zijn opnieuw uitgelijnd, hadden onbalans is er nu uit en inderdaad het enorme trillen is wel. Nog wel kleine trilling maar iets had de auto al, dus goed zo.

Thuis even uitgelezen en stand oneven koppeling staat op10,5mm
Ter aandenken/bewijs uitdraai van eLearn en fcawitech in de auto, omcirkeld bij 10,5mm
(ik had een uitdraai in de auto liggen dat ze hem op 10,8mm moesten afstellen en dan terug, copy van reactie van Niels hier boven)

Dus ja.
Garage valt nu eigenlijk niets te verwijten - de bak is conform fabrieksspecs afgesteld en daar moeten zij zich aan houden.
Ik ben een lastige klant die 10,8 zegt te willen, maar dat is niet voorschrift.


Wat zal ik doen?
Het zo maar laten, zouden de platen vanzelf weer inslijten zodat het probleem vanzelf minder wordt / afstand juist gaat zijn?
Of de bak er opnieuw onderuit te laten halen (en dat zal Content niet willen betalen) om die laatste 0,2 -0,3mm er nog bij te laten afstellen? Duur grapje...

Wat kan er fout of kapot gaan? Bak schakelt bruusker naar 4 (en ik denk ook naar 6 maar dat gaat zo hard durfde ik nu overdag niet even te testen), zal niet bevorderlijk zijn voor levensduur platen, maar kan ik ook beetje omheen door even wat gas te liften voor het schakelen.

Hoor graag jullie input!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

GT1986
1.184

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2021, 15:28:42 »
Fijn dat de trilling in elk geval grotendeels verdwenen is!

Vwb het schakelen: als de bak van 1 naar 2 goed schakelt, zou het van 3 naar 4 en 5 naar 6 toch ook goed moeten zijn? Dat is namelijk dezelfde koppeling. En bovendien lijkt mij dat er juist van 1 naar 2 de meeste krachten op komen te staan. Ik kan dus niet plaatsen dat met name het schakelen naar z'n 4 een schok geeft.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

alfata
3.419

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #42 Gepost op: 20 november 2021, 23:43:38 »
Had je niet andere software? Al eens met de standaard tct software geprobeerd?
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

ArjanB
2.008

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #43 Gepost op: 21 november 2021, 00:26:05 »
Had je niet andere software? Al eens met de standaard tct software geprobeerd?

In N is alles standard gebleven, alleen in D verkorte (4C) schakeltijden, dus niks geks. Maar ook in N een knal bij opschakelen.
Ook heeft auto in N niet meer vermogen dan standaard in D, en in D vorige week terug laten zetten van 420 naar 400Nm.
Vreemd toch dat het nu niet meer soepel gaat en voorheen wel soepel ging??

Misschien PU rubber waarmee versnellingsbak opgehangen is vervangen? (maar  dan blijft vraag waarom de bak dan voorheen wel soepel schakelde??)
Deze: https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulietta/Motor-Sports-Airfilters/PU-Engine-Mount-Insert::8948.html
Die zou bewegingen van de bak moeten beperken, lees er goede verhalen over op fora
Grrr dit soort klachten is zo vervelend
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #44 Gepost op: 21 november 2021, 14:28:35 »
Waar heb je de schakeltijden voor D laten aanpassen?  Zou eens willen kijkenm of dit ook kan voor de diesel.

Verder kan ik je weinig helpen, vindt het wel raar dat de garage niet op 10.8 regelt als jij dit vraagt en jij de rekening betaald.