!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Bass
14

• Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: motor stuk
« Reactie #30 Gepost op: 24 oktober 2022, 19:21:28 »
Maar dan nog wil je toch weten wat er stuk is? Je kunt wel bijv nieuwe lagerschalen gaan gebruiken bij de nokkenas en krukas, maar als de oorzaak bijvoorbeeld een verstopt oliekanaal is kun je 100km later weer van vooraf aan opnieuw beginnen.

Ik zou niet eerder aan revisie beginnen voordat de garage een fatsoenlijk antwoord heeft over de exacte schade, en vooral de oorzaak onderzocht heeft.

Met deze geheimzinnige houding van de garage lijkt het onderhand wel of ze per ongeluk het blok zonder olie hebben laten lopen, vreemd dat ze niet gewoon een duidelijk verhaal delen toch..

Klinkt gek maar daar heb ik dus ook aan gedacht. Dat het blok bij/door de garage overleden is. Ik vind die 26 dagen dat hij daar gestaan heeft zo raar. En dat er verder geen diagnose is behalve 'motor is stuk'. Beetje garage weet toch te melden wat er precies aan stuk is?

Klinkt helemaal niet gek, want dat is ook het eerste wat ik dacht toen ik dit hele verhaal zal te lezen.
Lijkt erop dat die Alfa garage het zelf helemaal verprutst heeft en iets niet helemaal goed heeft gedaan.

Dat denk ik ook dat Gent het flink verprutst heeft maar nu nog zien te bewijzen...
Olie zat er nog in dat ik hem ophaalde alleen uitlaat was gedemonteerd. Vind het ook allemaal heel raar... Wat mij irriteer is dat ze mij  wel een flinke rekening laten betalen zonder dat er iets gemaakt is....

Ik wil nu de auto zo goed mogelijk de weg weer op. de locale garage is nu alles aan het nalopen.
Juridische heb ik ook iemand om advies gevraagd.

Hopelijk snel een update
Stelvio

Ex alfa's
Sud Ti
75
*

Bass
14

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #31 Gepost op: 25 oktober 2022, 12:27:09 »
@Robert69 @DanaBanana @MysteryAngel @Alfa 147 Ti
de 30 000 km gevonden.
nu de auto in de buurt staat mijn documenten gevonden tussen de papieren .
onderhoud is dus gelukkig wel volledig in orde
Stelvio

Ex alfa's
Sud Ti
75
*

Robert69
2.182

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #32 Gepost op: 25 oktober 2022, 15:46:13 »
@Robert69 @DanaBanana @MysteryAngel @Alfa 147 Ti
de 30 000 km gevonden.
nu de auto in de buurt staat mijn documenten gevonden tussen de papieren .
onderhoud is dus gelukkig wel volledig in orde

Nou, hopelijk kom je daar iets verder mee, Bass! Succes en hou ons op de hoogte.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MysteryAngel
3.504

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2022, 20:21:13 »
Veel succes en hopelijk kom je er verder mee.
Juridisch advies lijkt me in deze ook geen slecht idee.
Ik vraag me nu nog steeds af waarvoor je die 1200 dan hebt moeten betalen bij Gendt?
Dat is in mijn ogen wel een erg dure diagnose.

*

Bass
14

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2022, 20:37:00 »
Veel succes en hopelijk kom je er verder mee.
Juridisch advies lijkt me in deze ook geen slecht idee.
Ik vraag me nu nog steeds af waarvoor je die 1200 dan hebt moeten betalen bij Gendt?
Dat is in mijn ogen wel een erg dure diagnose.

Bedankt!

Die 1200 is voor de reparatie eerste geval+koelvloeistof slang+grote beurt+300 euro voor diagnose 2.
En nog geen duidelijk antwoord ook.
Olie is er inmiddels uit die was helemaal zwart.vraag mij af of ze wel een grote beurt hebben gegeven... Heel frustrerend...
En echt het gevoel dat ik gewoon opgelicht ben

Stelvio

Ex alfa's
Sud Ti
75
*

ArjanB
2.181

• Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #35 Gepost op: 25 oktober 2022, 22:53:50 »
Pfoe wat een verhaal zeg! Lijkt er wel heel veel op dat ze het blok in Gent om zeep hebben geholpen. Maar hoe dat te bewijzen is?
Heel veel succes, zou ook een advocaat contacten, gaat om een beste hoeveelheid geld.

En off-topic (of voor een ander topic): zie in je 'handtekening' dat je ook een Venturi hebt, gaaf! Heel unieke auto, heb ik altijd mooi en heel goede poging gevonden om in Frankrijk een serieuze sport auto te maken. Dus als je daar nog wat meer over wilt delen een keer, graag en mag best op dit forum (speciale hoek offtopic )
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

MysteryAngel
3.504

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #36 Gepost op: 26 oktober 2022, 19:09:50 »

Bedankt!

Die 1200 is voor de reparatie eerste geval+koelvloeistof slang+grote beurt+300 euro voor diagnose 2.
En nog geen duidelijk antwoord ook.
Olie is er inmiddels uit die was helemaal zwart.vraag mij af of ze wel een grote beurt hebben gegeven... Heel frustrerend...
En echt het gevoel dat ik gewoon opgelicht ben

Als de olie die er nu uit is gekomen heel donker van kleur is,
dan lijkt me niet dat die oh beurt is uitgevoerd nee.
Want dat lijkt dan toch verdacht veel op verouderde en vervuilde olie.
Dus daar heb ik ook wel zo mijn twijfels bij.

Daarnaast vind ik persoonlijk 300 nog steeds erg veel voor een diagnose.
Dus een helder antwoord op wat er dan precies aan de hand is,
mag je dan toch wel verwachten.
*

JS JTD
234

• Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
    - Alfist
    • JTD-Performance
« Reactie #37 Gepost op: 5 november 2022, 13:49:41 »
Wat een verhaal dit.. Ik ben toch wel erg benieuwd hoe dit afgelopen is!
Giulia Super JTD AT8
*

Bass
14

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #38 Gepost op: 5 november 2022, 20:56:42 »
Update

Case was heropend na dat ik de de documenten
van de 30000 km beurt (die gewoon in het onderhoud boekje stond geschreven)

Gent heeft mij hier woensdag voor terug gebeld(weer 1.5 week verder) dat ik 60% vergoed krijg van alfa. Dus komt het neer op 7000 euro exclusief olie. Dit is dan voor compleet nieuwe motor waar ook de turbo op zit. Die is dan ook nieuw.

Motor was net uit de auto gehaald bij de locale garage.
Gent wil de auto terug volledig in elkaar. Anders wordt het niet uitgevoerd.

Plan...
Toch maar terug naar Gent. Ik denk dat de revisie op het zelfde bedrag gaat uitkomen. Dan maar iets verlies nemen voor de extra uren die nu bij mijn locale garage zijn uitgevoerd.
Die gaan hem ook weer in elkaar zetten.

Hopelijk doet Gent niet moeilijk over dat hij al uitelkaar en weer in elkaar is gezet.... Ben eigenlijk wel klaar met Gent maar kan alleen bij Gent worden uitgevoerd met deze korting. Ben heel benieuwd en hoop geen verassing tegen te komen of spook rekeningen.

Motor...
Motor gaf veel foutmeldingen. Ook zag je dat de kleppen heel erg vies waren echt heel veel troep op. Zag er dus toch al niet zo best uit...

Juridische...
Met een auto advocaat gesproken die deze vergelijkbare dingen heeft meegemaakt. Hij gaf het advies om toch maar gewoon verlies te nemen. Veel van deze gevallen worden verloren. Hoewel je goed in je recht staat... Worden deze gevallen zo goed ingedekt en verdedigd door de fabrikant en de dealer dat je eigenlijk al kansloos ben...

Nog even heel spannend hoe alles nu gaat verlopen.... En kan niet wachten om er straks weer mee te rijden
Stelvio

Ex alfa's
Sud Ti
75
*

martin10500
44

• Type Alfa: Stelvio montecarlo blue
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #39 Gepost op: 5 november 2022, 21:22:07 »
pfff hoop zoiets nooit mee te maken.
maar van de andere kant auto straks weer als nieuw.
Alfa 75, 155, 166, Brera tbi, Stelvio
*

Robert69
2.182

- Super Alfist
« Reactie #40 Gepost op: 6 november 2022, 09:39:01 »
Citaat van: Bass op  5 november 2022, 20:56:42
Citaat van: Bass op  5 november 2022, 20:56:42
Update

Juridische...
Met een auto advocaat gesproken die deze vergelijkbare dingen heeft meegemaakt. Hij gaf het advies om toch maar gewoon verlies te nemen. Veel van deze gevallen worden verloren. Hoewel je goed in je recht staat... Worden deze gevallen zo goed ingedekt en verdedigd door de fabrikant en de dealer dat je eigenlijk al kansloos ben...

Nog even heel spannend hoe alles nu gaat verlopen.... En kan niet wachten om er straks weer mee te rijden

Blijkbaar is de wet- en regelgeving bedoeld om de autobranche te beschermen en niet de consument. Ik blijf het ontzettend bizar vinden. Garantie en non-conformiteit zijn dus gewoon geen cent waard als het op auto's aankomt.

Nou ja, hopelijk be je straks voorlopig van het gezeur af en kun je eindelijk van je auto genieten zoals het hoort!
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulia Veloce
*

bekkie
3.090

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #41 Gepost op: 6 november 2022, 10:55:52 »
Citaat van: Robert69 op  6 november 2022, 09:39:01
Blijkbaar is de wet- en regelgeving bedoeld om de autobranche te beschermen en niet de consument. Ik blijf het ontzettend bizar vinden. Garantie en non-conformiteit zijn dus gewoon geen cent waard als het op auto's aankomt.

Ik vrees dat je daar wel een punt hebt, ja.

Je kunt jouw uitspraak voor NL nog breder trekken:
Blijkbaar is de wet- en regelgeving bedoeld om de grote, machtige bedrijven en de overheid te beschermen, en niet de consument.

Voorbeelden hiervan zien we bijna iedere dag.
Sorry, wel een beetje off topic.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Robert69
2.182

- Super Alfist
« Reactie #42 Gepost op: 6 november 2022, 11:13:52 »
Citaat van: bekkie op  6 november 2022, 10:55:52
Citaat van: bekkie op  6 november 2022, 10:55:52

Ik vrees dat je daar wel een punt hebt, ja.

Je kunt jouw uitspraak voor NL nog breder trekken:
Blijkbaar is de wet- en regelgeving bedoeld om de grote, machtige bedrijven en de overheid te beschermen, en niet de consument.

Voorbeelden hiervan zien we bijna iedere dag.
Sorry, wel een beetje off topic.

Begrijp me niet verkeerd hoor: wet- en regelgeving is nodig om zowel de consument als bedrijven en overheden te beschermen. Je wilt als bedrijf of overheid ook niet dat je om de haverklap voor elk akkefietje door een consument of burger aangeklaagd wordt. Omgekeerd verdient een consument ook bescherming. Die balans lijkt nog helaas wel eens zoek te zijn tegenwoordig. Maar dat is inderdaad een beetje off-topic.
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulia Veloce
*

captain
138

• Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
    - Alfist
« Reactie #43 Gepost op: 6 november 2022, 13:40:19 »
Ik zit weliswaar in het ondernemingsrecht, maar ik heb gedurende mijn rechtsgeleerdheid-bachelor wel geregeld te maken gekregen met het contractenrecht i.c.m. het recht omtrent consumentenkoop. Grappig genoeg is het wel de bedoeling geweest van de wetgever om consumenten aanzienlijk beter te beschermen dan onderling handelende particulieren of B2B. Dit heeft alles te maken met het verschil in kennis in B2C-transacties. De wetgever heeft voor consumenten verschillende bewijsvermoedens gevestigd waaraan periodes verbonden zitten. Bijv. bij een tekortkoming die 1 jaar na levering openbaart, wordt vermoed dat deze reeds aanwezig was bij de levering. Een 'tenzij' is er altijd, want dergelijke vermoedens kunnen tot hele onredelijke situaties voor verkopers leiden. In dit geschil zijn de termijnen té lang om echt terug te vallen op vermoedens uit de wet. Het wordt dan een kwestie van interpretatie (wat is non-conformiteit ?). Professionele partijen winnen zo'n strijd na een langere tijd sneller. Zo is bijvoorbeeld niet verifieerbaar hoe met de auto om is gegaan.

Maar goed, even on-topic: zorg dat je zoveel mogelijk zwart op wit krijgt - ook tijdens het vervolg van de reparaties etc.. Geen telefoongesprekken, maar op schrift (al dan niet digitaal, via mail) en anders vragen om schriftelijke bevestiging. Gent wil de auto volledig in elkaar zien; dat zeg je alleen als je aanneemt of weet dat de auto uit elkaar is geweest. Als ze daar een punt van zouden maken, zou dat krom zijn. Spookrekeningen zijn een risico. Daarom: zwart op wit hebben dat die €7000 inclusief is (en dus gelijk staat aan een rijdende en probleemloze Stelvio). En wat is exclusief olie? De prijs van een aantal liter olie of ook alles wat daarbij (in hun ogen) komt kijken? Kritisch blijven is essentieel. Ik hoop met je mee dat je straks weer in een lekker rijdende Stelvio zit.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

Bass
14

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #44 Gepost op: 16 december 2022, 18:34:23 »
Update!

Vandaag de Stelvio opgehaald.
Gelukkig geen extra spook rekeningen gekregen van Gent motors..
Nieuwe motor met nieuwe turbo en al. En een jaar garantie.

Heeft lang geduurd en veel geld gekost maar ik ben blij dat ik er weer in kan rijden. Ik was het bijna vergeten hoe fijne auto het eigenlijk is!

Over een paar weken eens tijd maken om de auto te polijsten en te coaten en dan hoop ik er nog lang van te kunnen genieten.

Iedereen bedankt voor al de reacties 👍

Gr!
Stelvio

Ex alfa's
Sud Ti
75