!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Dwayne
320

• Type Alfa: Giulietta QV
    - Senior Alfist
  • Yes.. I have the Alfa Romeo virus so what?!
Re: Scara73 intercooler (geïnteresseerden gezocht)
« Reactie #45 Gepost op: 7 maart 2017, 22:24:13 »
Wat mij betreft ook ben over de streep als bij scara ook de montage spullen en verzending er nog bij komt telt het weer zwaarder.
Is het hier wel mogelijk om de buis in kleur te krijgen toevallig  ;D
GIULIETTA QV - Squadra tuned - Brembo heat treated sport disk/FM Brakepads  - Rode RVS Staalflex Remleidingen  - Performance koppeling - EPS compleet uitlaatsysteem - BMC CDA Cold Air Intake - Short Shifter - JTD Performance Intercooler - Carbon design - Eibach Pro kit/Spacers -Wiechers Veerpootbrug
*

JS JTD
234

• Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
    - Alfist
    • JTD-Performance
« Reactie #46 Gepost op: 8 maart 2017, 09:37:51 »
Citaat van: frankie op  7 maart 2017, 16:56:02
Citaat van: frankie op  7 maart 2017, 16:56:02
Volgens mij is Joël zelfs actief hier op het forum.

Dat klopt inderdaad. Bij deze, ik ben Joël.
Nu ik dit topic heb gevonden, kunnen jullie hier eventueel nog vragen stellen.
Siliconen slangen kunnen worden geleverd in blauw, zwart of rood.

Inderdaad heb ik me tot dusver altijd gericht op de JTD motoren, en dan met name de wat oudere modellen (156/147/GT). Graag zou ik dat uitbreiden met de Giulietta, zowel de benzine als diesel.
Zeker de QV vind ik interessant, omdat daar volgens mij best veel mogelijk is (350-400 pk?) als er bijvoorbeeld ook een goede turbo aan gehangen wordt. Goede kans dat mijn volgende auto ook zo'n QV wordt. Maar dat terzijde, laten we het voor nu bij de intercoolers houden. Ik begreep dat Erik mijn kant op wil komen voor het inmeten, dat is prima, ik zal je een email sturen voor een afspraak.
Giulia Super JTD AT8
*

Dwayne
320

- Senior Alfist
« Reactie #47 Gepost op: 8 maart 2017, 12:21:25 »
Kijk nu word het nog handiger :PDT_Armataz_01_37: oké mooi ik ga voor rode aansluitslangen
Andere vraag wil ook nog een rode slang van mijn bmc cda filter na de turbo is moeilijk te vinden kunnen jullie daar iets mee voor een qv.

Meer mogelijk klinkt interssant wat is dat volgens jou mijn lijstje is inmiddels
Squadra getuned
Versterkte koppeling
BMC CDA intake
Volledige uitlaat vanaf turbo
Nu de grote IC
Turbo is pas vernieuwd dus doe blijft verlopig maar  ;D
Wat zou ik nog meer kunnen doen gewoon intresse  O:-)
GIULIETTA QV - Squadra tuned - Brembo heat treated sport disk/FM Brakepads  - Rode RVS Staalflex Remleidingen  - Performance koppeling - EPS compleet uitlaatsysteem - BMC CDA Cold Air Intake - Short Shifter - JTD Performance Intercooler - Carbon design - Eibach Pro kit/Spacers -Wiechers Veerpootbrug
*

Bob156
616

- Super Alfist
« Reactie #48 Gepost op: 8 maart 2017, 12:40:03 »
Mits er genoeg overblijven voor de actie, haak ik even af, nog genoeg andere zaken die eerst moeten. :(
*

Erik
227

• Type Alfa: Giulia Sprint
    - Alfist
« Reactie #49 Gepost op: 8 maart 2017, 15:40:38 »
Morgenmiddag om 14.30 uur een afspraak met Joël in Eindhoven om de benodigde maten voor de intercooler op te laten meten. Ben benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte.
Giulietta QV Launch Edition. Squadra chiptuning. H&S 76 mm uitlaatsysteem met racekat. Madeno Racing Sport Stradale onderstel. Brembo geboorde sportremschijven. CL 5+ remblokken. Op maat gemaakte Front Mount Intercooler.
Goodridge remleidingen. BMC luchtfilter.
Spider 1750 TBI
Giulia Sprint.
« Reactie #50 Gepost op: 8 maart 2017, 16:12:50 »
Top!
*

kreeks
153

• Type Alfa: Mito QV
    - Alfist
« Reactie #51 Gepost op: 8 maart 2017, 16:59:10 »
Vraagje , zou dit ook op een Mito passen ?
Mito QV
Giulietta QV
147 GTA
156 Sportwagon
147 2.0
146 TI
33 Imola
33 QV
Sprint
*

JS JTD
234

- Alfist
    • JTD-Performance
« Reactie #52 Gepost op: 8 maart 2017, 20:44:54 »
Citaat van: Dwayne op  8 maart 2017, 12:21:25
Citaat van: Dwayne op  8 maart 2017, 12:21:25
Kijk nu word het nog handiger :PDT_Armataz_01_37: oké mooi ik ga voor rode aansluitslangen
Andere vraag wil ook nog een rode slang van mijn bmc cda filter na de turbo is moeilijk te vinden kunnen jullie daar iets mee voor een qv.

Stuur me even een PM of email met de maten en liefst een foto van de motorruimte, dan kan ik kijken of ik iets voor je kan betekenen.

Citaat
Meer mogelijk klinkt interssant wat is dat volgens jou mijn lijstje is inmiddels
Squadra getuned
Versterkte koppeling
BMC CDA intake
Volledige uitlaat vanaf turbo
Nu de grote IC
Turbo is pas vernieuwd dus doe blijft verlopig maar  ;D
Wat zou ik nog meer kunnen doen gewoon intresse  O:-)

Tsja... dan kom ik toch uit bij de turbo. Die bepaalt hoeveel lucht er door de motor gepompt kan worden. Mogelijkheden zijn ofwel een hybride turbo op basis van de originele, of om een echt pk kanon te maken een volledig grotere turbo met custom spruitstuk.
Giulia Super JTD AT8
« Reactie #53 Gepost op: 12 maart 2017, 12:13:23 »
Nog even over het belang van een (betere) intercooler:

Citaat
Having an efficient intercooler is perhaps one of the best ways of lowering EGT. Way back in March 2008, we did a simulated towing test on a '97 Dodge with an aftermarket intercooler made by BD Performance. On our mildly modified truck, the intercooler upgrade was good for a whopping 250-degree EGT drop at the same engine load and speed.

http://www.trucktrend.com/how-to/expert-advice/1007dp-the-truth-about-egt/

Je zou denken dat een intercooler alleen effect heeft op de inlaattemperatuur, maar uit dit stuk lees je toch dat ook de uitlaatgastemperatuur drastisch daalt bij een grotere intercooler. Waarschijnlijk omdat de lucht de cilinder in een stuk cooler is en dus uiteindelijk koeler de cilinder uitkomt, de turbo in.
*

TimW
2.229

- Super Alfist
« Reactie #54 Gepost op: 12 maart 2017, 12:23:02 »
We richten ons vaak op de voordelen van een grotere intercooler, maar er zijn ongetwijfeld ook nadelen zoals o.a. de lag.

Is wat dat betreft nog een inschatting te maken? Marginaal verschil, een redelijk merkbaar verschil of toch wel flink meer?
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
« Reactie #55 Gepost op: 12 maart 2017, 13:16:25 »
Verschil in lag merk je denk ik echt niet hoor.
« Reactie #56 Gepost op: 12 maart 2017, 13:39:39 »
Verschil in lag merk je denk ik echt niet hoor.

Bij Tunex gaven ze aan dat er ook veel verschil zit wanneer je overstapt op siliconen buizen. Deze hebben intern minder weerstand waardoor lucht op hogere snelheid erdoor kan suizen dan met rubberen slangen. Hierdoor zou lag ook positief worden beïnvloed. Klinkt vrij logisch.
*

Jetronic
1.299

• Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
    - Super Alfist
« Reactie #57 Gepost op: 12 maart 2017, 20:37:18 »
Nog even over het belang van een (betere) intercooler:

Citaat
Having an efficient intercooler is perhaps one of the best ways of lowering EGT. Way back in March 2008, we did a simulated towing test on a '97 Dodge with an aftermarket intercooler made by BD Performance. On our mildly modified truck, the intercooler upgrade was good for a whopping 250-degree EGT drop at the same engine load and speed.

http://www.trucktrend.com/how-to/expert-advice/1007dp-the-truth-about-egt/

Je zou denken dat een intercooler alleen effect heeft op de inlaattemperatuur, maar uit dit stuk lees je toch dat ook de uitlaatgastemperatuur drastisch daalt bij een grotere intercooler. Waarschijnlijk omdat de lucht de cilinder in een stuk cooler is en dus uiteindelijk koeler de cilinder uitkomt, de turbo in.

Citaat van: Jetronic op  5 maart 2017, 11:25:50
Citaat van: Jetronic op  5 maart 2017, 11:25:50

Nou, niet echt.  Hoe efficienter de intercooler werkt, hoe meer werk de turbo te doen heeft.  Een koeler gas heeft een hogere densiteit, en dus moet de turbo extra bijpompen om die volume vermindering in/na de intercooler op te vangen.  Ook zullen de uitlaatgassen koeler zijn als de lucht die binnenkomt koeler is, dat is een tweesnijdend zwaard: de turbo heeft een temperatuurlimiet, maar haalt zijn energie vooral uit de hitte in de uitlaatgassen.

Duidelijk voordeel van een betere intercooler is dat je minder kans hebt op detonatie en meer benzine kan inspuiten en dus meer vermogen maken.

die 250 graden vermindering op die Dodge betreft ongetwijfeld Fahrenheit, en daar gebruiken ze vaak superhoge boostdrukken, 60 psi boost is geen uitzondering!  Dan heb je natuurlijk een hele hoge inlaattemperatuur indien de intercooler niet voldoet.

De EGT daalt ongeveer evenveel als de inlaattemperatuur daalt: 40 graden minder in, 40 graden minder eruit.
*

JS JTD
234

- Alfist
    • JTD-Performance
« Reactie #58 Gepost op: 12 maart 2017, 21:35:31 »
Gebaseerd op mijn ervaring met grote intercoolers op Diesels verwacht ik geen nadelige gevolgen voor wat betreft turbolag. Zeker omdat ik de volumevergroting beperkt houd tot de intercooler zelf en niet een overdreven groot exemplaar wil toepassen.

Iets anders; omdat ik Siliconen slangen ga bestellen moet ik weten wie welke kleur wil hebben. Ik weet dat Dwayne rode slangen wil, hoe zit het met Alfata en de anderen?

Kanttekening: de eerste intercoolerset die ik komende week af ga werken krijgt blauwe of zwarte slangen vanwege de beschikbaarheid. De rode slangen moeten waarschijnlijk uit het buitenland gaan komen en dat wordt kort dag.
Giulia Super JTD AT8
*

Dwayne
320

- Senior Alfist
« Reactie #59 Gepost op: 12 maart 2017, 22:17:38 »
Ben veranderd van gedachte O:-) waarom even over nagedacht blauw staat ook gewoon mooi bij wit en denk even aan
Koude lucht logische kleur blauw en dit is definitief haha...
En misschien komt dit wel beter uit ook voor jou als ik je berichtje lees scheelt toch weer wat bestellen vanuit buitenland
Het kijken of er dan ook nog een blauwe slang op de inlaat kan blijft natuurlijk maar daar contacten we nog even over hoe en wat dat komt goed wacht eerst de ic af kan die er straks onder cant wait :13: