!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #105 Gepost op: 11 mei 2017, 17:59:00 »
Selenia 5w40 neem ik aan?

Ik heb een bRavo uit 2010 gehad. Een Tjet. Heerlijke bak overigens. Wel fors minder zuinig dan de MA.
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #106 Gepost op: 11 mei 2017, 22:03:03 »
Het is een Bravo :-X uit 2011
Moest echt wat info hebben en delen over MultiAir, daarom hier aangemeld.

Wat betreft de olie: zoals BMP al zei kan en mag het niet uitmaken of het Selenia of Castrol oid is, als je maar de juist viscositeit en vervangingstermijn aanhoudt. Het is gewoon een zwak onderdeel. Maar ook ik heb me laten ompraten en heb nu een voorraadje Selenia.
Ook opvallend: de Selenia voor fiat en alfa zijn verschillend, maar (MA) motor is hetzelfde...

Even een aanvulling Bram de acea c3 specificatie moet de olie wel hebben, en met ook de Fiat goedkeuring 9.55535-S2  :13:
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #107 Gepost op: 12 mei 2017, 07:59:14 »
Selenia 5w40 neem ik aan?

Ik heb een bRavo uit 2010 gehad. Een Tjet. Heerlijke bak overigens. Wel fors minder zuinig dan de MA.

Ik ook. Echter staat de Giulietta qua onderstel en stuurinrichting wel op een compleet ander niveau.
Maar verder niets dan lof voor de Bravo. Erg mooi interieur en zeer betrouwbaar.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #108 Gepost op: 12 mei 2017, 08:11:59 »
Selenia 5w40 neem ik aan?

Ik heb een bRavo uit 2010 gehad. Een Tjet. Heerlijke bak overigens. Wel fors minder zuinig dan de MA.

Hoezo fors minder zuinig, doet een Tjet 1 op 10 (of nog minder) dan?  :rolleyes:
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #109 Gepost op: 12 mei 2017, 09:24:32 »
Selenia 5w40 neem ik aan?

Ik heb een bRavo uit 2010 gehad. Een Tjet. Heerlijke bak overigens. Wel fors minder zuinig dan de MA.

Hoezo fors minder zuinig, doet een Tjet 1 op 10 (of nog minder) dan?  :rolleyes:

Dat verschilt. Een sportieve rijder zal niet veel verschil merken. Dan rij je beide ongeveer 1 op 11,5. Maar de rustige rijder zal wel veel verschil ondervinden. Dan krijg je bij een t-jet niet veel meer dan 12,5km t.o.v. 16km uit een multiair.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #110 Gepost op: 12 mei 2017, 09:41:06 »
2 jaar geleden ben ik naar Frankrijk gereden, totaal een kleine 3000 km. Vrij optimaal gereden, overal op de maximaal toegestane snelheid tussen 100 en 130 op de cruise control gereden.

Resultaat 1 op 13,5.

Ik haal alleen een beter resultaat als ik 80-100 max in de 6e versnelling rij.

Mijn Golf 1.4 TSI (GT sport 122 pk) haalde wat dat betreft wel betere resultaten, maar goed, dan rij je wel een Golf.  ;D
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #111 Gepost op: 12 mei 2017, 09:44:29 »
2 jaar geleden ben ik naar Frankrijk gereden, totaal een kleine 3000 km. Vrij optimaal gereden, overal op de maximaal toegestane snelheid tussen 100 en 130 op de cruise control gereden.

Resultaat 1 op 13,5.

Ik haal alleen een beter resultaat als ik 80-100 max in de 6e versnelling rij.

Mijn Golf 1.4 TSI (GT sport 122 pk) haalde wat dat betreft wel betere resultaten, maar goed, dan rij je wel een Golf.  ;D

Ik haalde richting Italië met gewoon de maximum geldende snelheid met de multiair gemiddeld 1 op 16,3. Dus tja, zeg het maar. Met de QV rijd ik (altijd door de nacht) op de cruise 120km/pu tot aan Bazel, 1 op 13,3. Op de terugweg gaat daar al snel 3 liter vanaf ;)
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #112 Gepost op: 12 mei 2017, 09:55:42 »
1:16,3 is niet verkeerd.

Wellicht had ik daar ook wel in de buurt kunnen komen, in die 1:13,5 van mij zat wel nog tussendoor ritjes langs de kust tussen St. Tropez en Monaco, dat heeft heeft gemiddelde wel wat omlaag gehaald. Ook op de terugweg nog een stuk binnendoor gereden berg op -en af, dat zal ook niet meegeholpen hebben.  ;D

G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #113 Gepost op: 12 mei 2017, 19:22:31 »
Maar beter dus Selenia 5w40 of ACEA C3 5W-40 gebruiken? En is de MY 2015 multiair beter bestand tegen het bekende olie-euvel of maakt dat geen fluit uit?
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #114 Gepost op: 12 mei 2017, 21:42:40 »
Maar beter dus Selenia 5w40 of ACEA C3 5W-40 gebruiken? En is de MY 2015 multiair beter bestand tegen het bekende olie-euvel of maakt dat geen fluit uit?

5w40 staat voor de viscositeit en acea c3 voor catalist motoren, het is dus belangrijk dat het voorgeschreven type olie gebruikt word. de nieuwere modellen Multiair gebruiken een andere viscositeit 0W30 voor euro 6

Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #115 Gepost op: 13 mei 2017, 02:02:22 »
Zal het navragen bij aflevering. Donderdag mag ik er om. En faaaaaaaak wat kan wachten toch lang duren.......
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #116 Gepost op: 13 mei 2017, 20:07:28 »
Ik gebruik inderdaad nu Selenia 5w40 C3 star, maar heb ook een fles Castrol magnatec 5w40 C3 met fiat spec (9.55enz) staan.
Ik heb trouwens gister de multiair unit gereviseerd en ingebouwd. Na heel veel startpogingen liep hij eindelijk, en na enkele minuten ook prachtig stationair. Vandaag veel korte ritten gereden en de storing is nog niet terug, dus het lijkt er op dat 't is gelukt!
Veel dank aan BMP voor de tips!
Kosten: 30,- aan pakkingen, 35 ,- voor multi air filter, 30 voor 2 defecte multi air units waar ik onderdelen van heb gebruikt. En eigenlijk moet de oliewissel die ik uit voorzorg heb gedaan ook mee worden geteld. Al met al voor zo'n 150,- klaar. Hoewel het me niet helemaal om de kosten ging maar meer dat geen enkele garage bereid is naar de module te kijken, maar direct vervangt.
Heel benieuwd hoe lang hij het uit houdt!
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #117 Gepost op: 13 mei 2017, 20:22:24 »
1:16,3 is niet verkeerd.

Wellicht had ik daar ook wel in de buurt kunnen komen, in die 1:13,5 van mij zat wel nog tussendoor ritjes langs de kust tussen St. Tropez en Monaco, dat heeft heeft gemiddelde wel wat omlaag gehaald. Ook op de terugweg nog een stuk binnendoor gereden berg op -en af, dat zal ook niet meegeholpen hebben.  ;D

Ik ben al chagrijnig als ik slechter dan 1:16.3 doe....  momenteel sttat het verbruik voor de huidige tank op 1:18.5.  is wel enkel stad en randstad gebruik.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #118 Gepost op: 17 mei 2017, 22:45:08 »
Ik gebruik inderdaad nu Selenia 5w40 C3 star, maar heb ook een fles Castrol magnatec 5w40 C3 met fiat spec (9.55enz) staan.
Ik heb trouwens gister de multiair unit gereviseerd en ingebouwd. Na heel veel startpogingen liep hij eindelijk, en na enkele minuten ook prachtig stationair. Vandaag veel korte ritten gereden en de storing is nog niet terug, dus het lijkt er op dat 't is gelukt!
Veel dank aan BMP voor de tips!
Kosten: 30,- aan pakkingen, 35 ,- voor multi air filter, 30 voor 2 defecte multi air units waar ik onderdelen van heb gebruikt. En eigenlijk moet de oliewissel die ik uit voorzorg heb gedaan ook mee worden geteld. Al met al voor zo'n 150,- klaar. Hoewel het me niet helemaal om de kosten ging maar meer dat geen enkele garage bereid is naar de module te kijken, maar direct vervangt.
Heel benieuwd hoe lang hij het uit houdt!
Ik vindt het knap dat je het zelf kunt. Waarschijnlijk ben je monteur van beroep. Helaas kan ik het niet zelf. Ben dus veroordeeld bij een dealer a € 1150.,
Hopelijk gaat hij niet stuk. Is al 1x vervangen bij 90.000
*

Tjameu
4

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #119 Gepost op: 19 mei 2017, 18:27:01 »
Hallo,

Ik heb ook een aantal vragen. Heb deze k.. storing nu ook helaas.
Ik snap alleen niet hoe het kan dat als de bussen van de MA lossen zitten ( bij mij cil. 2 fout code p1062) dat de auto maar af en toe op storing springt. Hij loopt met storing normaal (behalve als de storing er net op springt), storing verdwijnt na een dag en af en toe komt de storing terug.
Als iets kapot is dan moet dat toch altijd kapot zijn??
Verder weet iemand waar ik de ma kan laten vervangen voor € 1150 wat ik af en toe lees.