!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #120 Gepost op: 19 mei 2017, 19:00:30 »
Ik stel mij een losse cilinder bus voor, die continue word belaagd door een zuiger die word bedient door een tuimelaar en dan door de uitlaat nokken as, tel daar bij op, opwarmen van de motor dus warme olie, koude olie rustige ritten, maximale ritjes.

Wat denk je dat die cilinderbus gaat doen? precies die bus gaat door resonantie en alle andere factoren die ik noemde,  uit zichzelf in of uitdraaien en als hij iets te ver uitdraait, dan op dat moment te weinig oliedruk
opbouwend en pats,... P1062   dat is denk ik de reden dat de storing niet altijd aanwezig is.

Wel zaak om snel de bussen te laten controleren door het kleppendeksel te demonteren, voordat de schade te groot is en de gehele MA unit vervangen moet worden.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #121 Gepost op: 20 mei 2017, 10:31:53 »
Hallo,

Ik heb ook een aantal vragen. Heb deze k.. storing nu ook helaas.
Ik snap alleen niet hoe het kan dat als de bussen van de MA lossen zitten ( bij mij cil. 2 fout code p1062) dat de auto maar af en toe op storing springt. Hij loopt met storing normaal (behalve als de storing er net op springt), storing verdwijnt na een dag en af en toe komt de storing terug.
Als iets kapot is dan moet dat toch altijd kapot zijn??
Verder weet iemand waar ik de ma kan laten vervangen voor € 1150 wat ik af en toe lees.

Bij de Alfa dealer net over de grens. In Emmerich......kost het momenteel €1050.-

Ik weet niet waar je vandaan komt.
Misschien een optie.
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #122 Gepost op: 20 mei 2017, 11:15:36 »
Bij aanschaf van mn Giulietta heb ik heel bewust gevraagd naar welk type olie.
Shokking: ow30 c2 voor euro 6 motor werd mij meegedeeld door de dealer. Heb het nu ook nog bij een andere dealer nagevraagd. Ben benieuwd
*

Tjameu
4

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #123 Gepost op: 21 mei 2017, 20:28:41 »
Dank klaverblad. Ik woon in Arnhem dus moet kunnen. Weet je toevallig ook hoe de garage heet?
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #124 Gepost op: 22 mei 2017, 16:40:40 »
Ik woon ook in Arnhem en heb nog onderdelen liggen, mocht je er toch zelf aan beginnen. Ik kan wellicht ook helpen.
Ik ben zeker geen monteur van beroep, maar volg gewoon de handleiding, en de handleiding op Alfaowner is echt prima. Net als een Ikea kast, maar dan iets meer verschillende schroeven en een wat viezer klusje :rolleyes:.

Welke storing heb je precies Tjameu? Alleen P1062? Dat had ik ook, en mijn MA module was niet permanent stuk, had alleen een losse actuator en die heb ik vervangen. De officiele aanduiding voor P1062 is ook een vastzittende actuator, dus niet zozeer die losdraaiende cilinder aan de andere kant van de Module. Maar het is pas met zekerheid te zeggen als je 'm er af hebt.

De storing deed zich bij mij alleen voor met een koude motor, of een motor die langer dan ongeveer 8 uur niet had gelopen. Als ik bijvoorbeeld later op de dag nog 3 ritjes deed, verdween de storing weer. Als de auto dan weer volledig was afgekoeld (langer dan 8 uur) kwam de storing terug. Als ik heel voorzichtig reed tijdens de opwarm fase, dus niet boven 2000 toeren en gaspedaal heel voorzichtig bedienen, kon ik de storing permanent vermijden.
Dit verhaal, samen met de constatering dat alleen een actuator op de module los (of vast) zat, doet mij concluderen dat de dikte van de (koude) olie er voor zorgt dat de actuator geen succesvolle diepe slag kan maken om de inlaatklep wijder open te doen. Als je met een koude motor veel vermogen (of koppel) vraagt, probeert de MA module de inlaatkleppen wat verder open te doen. Dat lukt niet, omdat een van de actuatoren op cilinder 2 niet meer geborgd is. Deze cilinder wordt vervolgens uitgeschakeld. Als de olie iets is opgewarmd (kan zomaar 30 seconden later zijn) schiet de actuator weer in zijn originele positie en gaat hij weer meedoen.
Is mijn vermoeden nadat ik mijn eigen module heb bekeken. Maar er zijn ook voorbeelden van mensen met storing P1062 die inderdaad wel dat losgedraaide cilindertje hebben, waar BMP het over heeft. Nogmaals: je weet het pas wanneer je de module er af hebt. Maar de kans is groot dat hij te fiksen is in plaats van vervangen.
*

Tjameu
4

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #125 Gepost op: 22 mei 2017, 20:07:28 »
Hoi bram, dank voor je reactie en aanbod.
Ik heb inderdaad alleen code p1062. Bij mij idem af en toe storing maar meestal met warme motor en olie. Volgende dag is de storing weg. Hij schiet er echter een dag, of twee later weer in.

Ben best handig dus met hulp zou ik het misschien wel aandurven????
Waar ik dan alleen mee zit is als ik de zaak los heb en de ma is niet te maken. Dan krijg ik deze niet meer in elkaar zodat de auto loopt en ik ermee naar Wim prins kan rijden.

Die heb ik vandaag gesproken en een nieuwe ma incl. Nieuwe Olie, filters en pakkingen kost € 1200,-
Ik heb dan 2 jaar garantie op de ma.
Mijn auto heeft al 180000 gelopen en er is nog nooit een nieuwe ma opgekomen.
Dus zit in dubio..

Ik zal binnenkort eerst de kleppendeksel er eens afhalen en kijken of iets kan voelen/zien wat evt. Los zit zoals op YouTube
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #126 Gepost op: 22 mei 2017, 20:37:33 »
vervangen kan altijd nog...
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #127 Gepost op: 22 mei 2017, 23:51:43 »
Dank klaverblad. Ik woon in Arnhem dus moet kunnen. Weet je toevallig ook hoe de garage heet?

Hierbij de link van de dealer.
http://www.alfaromeo-trockle.de/

P.s. Dan wonen we allemaal dicht bij elkaar. Kom zelf uit zevenaar

In ieder geval...succes er mee ????????
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #128 Gepost op: 23 mei 2017, 13:36:17 »
Hoi bram, dank voor je reactie en aanbod.

Waar ik dan alleen mee zit is als ik de zaak los heb en de ma is niet te maken. Dan krijg ik deze niet meer in elkaar zodat de auto loopt en ik ermee naar Wim prins kan rijden

Ik zal binnenkort eerst de kleppendeksel er eens afhalen en kijken of iets kan voelen/zien wat evt. Los zit zoals op YouTube

Daar heb je een punt, ik heb het risico gewoon genomen. Aan de andere kant, als hij stuk is en niet te repareren, kun je ook een nieuwe (of tweedehands, er staat er nog een op onderdelenlijn) kopen en dan monteren. Alleen het verschil met de dealerprijs is niet zo groot meer, want ook tweedehands kost de module nog zo'n 400 euro.

Heb je al wel zelf de olie gewisseld of een flush gedaan? MultiAIr filter vervangen? Er zijn wat mensen waarbij dat heeft geholpen. Kans is niet groot maar wel de makkelijkste (en goedkoopste) stap om te proberen. De dealer hoeft dat dan ook niet meer te doen.
Als je het kleppendeksel loshaalt heb je 75% van de werkzaamheden om de MA module los te halen al uitgevoerd, en bovendien kun je niet heel goed zien of de module stuk is als hij nog is gemonteerd: de actuatoren zitten aan de onderkant (maar als die er uit vallen heb ik nog voldoende reserve liggen). Je zou wellicht kunnen zien of een cilinder met veer is losgedraaid maar ik denk dat dat lastig wordt. De module is alleen echt defect als een cilinder zo ver is uitgedraaid dat het schroefdraad is weggesleten maar met alleen af en toe een P1062 wil ik dat niet geloven :)
Bovendien, als je je kleppendeksel los haalt, wil je eigenlijk al je klepdekselpakking en je bougie-keerringen vervangen... als je dan gelijk een MultiAir pakking meebestelt heb je alles al binnen voor een MA-reparatie :) je hebt dan geen garantie, maar je hebt dan ook maar voor 50 euro aan onderdelen uitgegeven.
Als je nou ook al een momentsleutel voor 0-25Nm hebt liggen en wat Torx-doppen die op die momentsleutel passen, dan zou ik het er echt op gokken om hem gewoon los te schroeven.
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #129 Gepost op: 25 mei 2017, 18:40:48 »
Lekker dan....
Net getankt, euro 98. Krijg ik de melding motor controleren. Loopt in soort noodloop. Godsgloeiende. Auto net gekocht bij dealer. Weliswaar fabrieksgarantie, maar dit kan toch niet.....  :banghead:

Sinds wanneer kan euro 98 kwaad?
*

Surreallistic
60

  • Type Alfa: Giulietta 2015 1.4 MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #130 Gepost op: 25 mei 2017, 20:59:24 »
Ter info: zie de uitwerking van bovenstaand probleem in het pedal to the metal topic. Dit ivm causaal verband.
*

alfatim
2

  • Type Alfa: giullieta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #131 Gepost op: 9 juni 2017, 15:37:44 »
jongens kan iemand mij de topic sturen waar goed staat uitgelegd hoe je de multiair module kan repareren ''mits dit nog mogelijk is''
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #132 Gepost op: 9 juni 2017, 15:51:17 »
Citaat van: alfatim op  9 juni 2017, 15:37:44
Citaat van: alfatim op  9 juni 2017, 15:37:44
jongens kan iemand mij de topic sturen waar goed staat uitgelegd hoe je de multiair module kan repareren ''mits dit nog mogelijk is''

Zie begin van dit draadje....  :rolleyes:
http://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-giulietta-club!/motor-storing/msg76865/#msg76865
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #133 Gepost op: 30 juni 2017, 22:28:09 »
heb je ook al een PM gestuurd Tim.

Ik heb de meeste info van het engelse forum. Wel even een account aanmaken zodat je ook afbeeldingen kunt zien.

Los halen en terugzetten van de module: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-giulietta/784098-how-to-multiair-unit-replacement.html

Reparen van de module als de bussen zijn losgedraaid: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-mito/927953-multiair-unit-internals.html

Het kan ook zijn dat de actuatoren  los zitten, dan moet je die vervangen als je de onderdelen kan vinden (ik heb ze nog liggen). Is ook een kweste van losdraaien met dopje 10 (dacht ik) en de andere weer vastzetten. Het is belangrijk dat allesvast zit, ook de actuatoren. Het dopje/plunjertje moet met een borgring vast zitten. De borgringetjes zijn niet los te vinden, maar als je ze mist kan het zijn dat ze ergens rond je klepstelen liggen in het blok. Goed zoeken/reinigen en anders mij even PM-en dan zorg ik voor wat actuatoren.
*

VanderZonBV
3

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 ma 170pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #134 Gepost op: 16 december 2017, 23:58:11 »
Erg blij om te lezen dat jullie al zoveel ervaring met de multi air.
De giulietta stotterde al 2 jaar elke koude start bij 2000rpm.. maar vriendelijke Vireo zei na 5x de auto terugsturen telkens.. dat er niets aan de hand was.

Ik heb zelf de p1061 storing gekregen toen de auto opeens op 3 cilinders ging lopen. Net een maand na de garantie :021:

P1061 zou actuatoren multi air nr 1 zijn.

Heb vandaag multiair losgetrokken. Maar alles zat nog vast!? De bussen zitten vast met 45nm ( nog nagetrokken ) en de 8 cilinders kan ik ook heen en weer halen allemaal en zitten ook vast.
Alles lijkt dus goed?

Kan het in de bedrading zitten? Iemand ervaring mee? Verstopping misschien? Of gewoon de actuatoren zelf?

Ik heb ook al geflushed en nieuwe 5w40 C3 olie erin gedaan.

Thx alvast!

Edit:

Ik heb al gedaan:

Bougies vervangen
Motorolie flushen,Olie ververst 5w40 C3 en multi air filter vervangen.

Weet iemand wat de weerstand van de motoren moet zijn? Zijn de motoren los te koop? Bedankt!